antalya rent a car sesli chat ordu haberleri antalya rent a car
antalya haberleri
Sep 29, 2015 131 comments

С.Баяр: Би Оюутолгойн төслөөс мөнгө хусах дайны ухаан сийлсэн хүн юм бол олсон мөнгөө ил, задгай долоон байр болгоод сууж байх мулгуу амьтан мөн үү

нийтлэсэн Admin

12027244_1678191372392262_1852703271330822531_o-Ярилцсан: Гомбожав ОТГОНБАЯР

-Та энэ зуныг хаагуур өнгөрөөв, сайхан намаржиж байна уу?

– Сайхан зуслаа. Ерөнхийдөө гэр хавиараа л эргэлдэлдэх шив дээ.

-Өнгөрсөн зун улстөр ерөнхийдөө амарсангүй. Харин хоёр удаа Монгол Улсын Ерөнхий сайд байсан, МАН-ын хүчтэй лидерүүдийн нэг та амарсан бололтой юм. Энэ нь та өнөөдөр ямар нэгэн албан тушаалын холбоосгүй учраас өнгөрсөн зуны улстөрд оролцсонгүй юу. Эсвэл ерөнхийдөө улстөр сонирхдог энгийн иргэн болохоор эргэлт буцалтгүй шийдээ юү?

-За тэгэхээр, хоёулаа ойрд уулзаагүй юм байна, олон таван үггүй ажил хэрэгч яриа хийе. “Хүчтэй лидер” энэ тэр гэж сонины цаас шиг шаржигнасан цацаг үгээ орхиё. Сэтгүүлч та нар хүн хөөргөж байгаад газардуулахдаа гарамгай. Надад малгай зохидоггүй юм. Тэгэх тусмаа цаасан малгай…  /инээв/. Нэгдүгээрт гэвэл энэ. Хоёрт, “эргэлт буцалтгүй гарсан уу” гэж лавлан, тавлан асууж байх шив дээ… Тээр жил чамтай байна уу, хэнтэй байна, ярилцаж байхдаа би энэ тухай хэлсэн санагддаг. Би олон дутагдал, доголдолтой хүн, гэхдээ намайг өдий зэрэгтэй авч яваа тодорхой хэдэн зарчим бий гэдгээ хэлж байсан. Бага залуу байхаас минь бүрдэж, шалгарч үлдсэн хэдэн зарчим. Тун энгийн хэд. Жишээ нь, “орвол орсон шиг ор, гарвал гарсан шиг гар” гэх нэг зарчим байна. Эсвэл “Бүү хуурт, бүү ай, бүү гуй” гэдэг ч юмуу. Би тэр хэдийнхээ хүрээнд л яваа. Одоо эргэж буцаад яах ч билээ…

-Гэхдээ та нар шиг гүнзгий орчихсон хүмүүсийг улс төр нь өөрөө сонирхдог, оролддог байх, тийм үү ?

-Тийм нь ч тийм. “Чи улс төрөөр занимаалдахгүй бол, улс төр чамаар занимаалдана шүү” гэсэн утгатай нэг үг байдаг байх аа. Гэхдээ энэ үгийг шууд л удирдлага болгох нь юу юм. Ядаж л “чамайг оролдоод байгаа нь улс төр үү, эсвэл улс төр хавийн салхи савир нь уу” гэдгээ ялгадаг, ялгаж чаддаг байх хэрэгтэй. Үлээдэг, больдог салхины аясаар дэрвээд байх бол утгагүй.

-Салхи дагаж дэрвэхгүй гэхэд тэр салхийг хэн, яах гэж үлээгээд байгаа талаар та мэдээлэлтэй байгаа байлгүй. Энэ утгаараа таныг мэдээлэлтэй, өөрийн гэсэн үнэлэлт дүгнэлттэй яваа гэж бодоод, бас олон таван үггүй ярья гэсэн учраас шууд хэдэн асуулт асууя, тэгэх үү?

– Үнэндээ бол би мэдээлэл муутай сууна. Шийдвэр гаргах хүрээний гадна гараад удаж байгаа учраас тэр. Яах вэ, салхи хэн, хаанаас, яах гэж үлээдгийг би гадарлана. Гэхдээ энэ бол мэдээжийн гэмээр бүдүүн тойм. Нарийн мэдээлэл гэдэг бол тодорхой баримт, шийдвэр, судалгаа. Тийм юм надад алга учраас бүдүүн баргийн юм л ярих байх даа.

-Та хамтарч байж л улсаа хөгжүүлнэ гэсэн бодлоо байнга илэрхийлдэг хүн. Гэтэл танай намыг АН-ын шийдвэрээр хамтарсан Засгийн газраас саяхан гаргалаа. Энэ үйл явдлыг та юу гэж харж байна вэ?

-Том ажил хамтын хүчээр л бүтнэ. Энэ бол зүгээр нэг бодол биш. Энэ бол миний итгэл үнэмшил. Амьдрал, практикаар батлагдсан үнэн. Улсынхаа хэмжээ дамжаа, нөөц бололцоо, сул давуу тал, дотоод байдал, гадаад орчин зэргээ бодолцвол үүнээс өөр арга үнэндээ байхгүй. Үүнийг олон хүн ойлгодог, дэмждэг болж. Хамтрахын хамгийн үр дүнтэй, өгөөжтэй байж болох хэлбэр бол хамтарсан Засгийн газар. Гэхдээ засагт заавал хамтардаггүй юмаа гэхэд том том асуудлаа хамтран шийдээд явах өөр олон хувилбар бий. Итгэл, сэтгэл, зүтгэл байхад аль нэг хувилбар сонгох нь жижиг асуудал. Засагт орох, гарах гэдэг бол байдаг л зүйл. МАН-ыг Засгаас гаргасны сайн, мууг аль өнцгөөс харах вэ гэдгээс л хамаарна . Ойрын зай, ойрын сонгуулиа бодвол манай намд ашигтай тусч болохыг үгүйсгэхгүй. Алс хэтээ бодвол энэ бол муу шийдвэр, бүр маш муу шийдвэр гэж хэлмээр байна.

– Яагаад маш муу гэж ?

– Нэгд, хүн ёсны харилцаа талаасаа арай л хуншгүй, жудаггүй юм болж харагдсан. Урьж оруулчихаад, хөөгөөд гаргана гэдэг ямар ч хүн, аль ч ард түмний ёсонд хазгай үйлдэл. Эргээд уулзахгүй нүүр биш, эрлэгт очихгүй сүнс биш гэсэн үг байдаг даа.

Хоёрт, Монгол Улсын сүүлийн 25 жилийн ачааг сайн, муу хэлүүлдэг ч АН, МАН хоёр л үүрсээр ирсэн. Анхны ардчилсан сонгууль, анхны ардчилсан Үндсэн хууль, эдийн засаг, нийгмийн гол гол зангилаа олон асуудлыг хамтын ухаан, хамтын зүтгэл, Монголоо гэсэн сэтгэлээр шийдсээр ирсэн, энэ хоёр нам. Холын аянд явахад юм юм л тохиолдоно. Хүн ч адил, нам ч адил. Сайндана муудна, хэрэлдэнэ эвлэрнэ. Гэхдээ холын аян хамт туулж яваа хүмүүсийн хооронд нэг тийм онцгой нандин харилцаа үүсдэг. Тэр харилцааны суурь нь итгэл, итгэлцэл юм. Монголоо гэсэн сэтгэлээр бие биедээ итгэх тэр итгэлцэл эмтэрч байх шиг.

Гуравт, бид саран дээр амьдраагүй. Бидний орчин, орших, хөгжихийн тулд зайлшгүй харьцах ёстой хөрш зэргэлдээ болон хол, ойрын улс гүрнүүд байна. Тэдэнд бид ямар харагдаа бол оо. Байнга л хэрэлдээд, бужигнаад, бойтоглоод байхаар бид мэттэйгээ бодит ажил хэрэг жинхнээсээ ярих айл олдох болов уу? Бидний үгэнд итгэх үү, бидэнд дахин мөнгө цухуйлгах уу? 2012 оноос хойш гаднаас элдэв бондын нэрээр зээлсэн тэр их мөнгө бол 2008 оны бидний хамтарсан Засгийн газар, түүний итгэл, сэтгэл, зүтгэл нийлсэн хамтын ажиллагааны алсын хаялга юм шүү дээ. Үүнийгээ ухаарч мэддэг ч юм уу, үгүй ч юм уу. Одоо мөнгө босгох гээд үз дээ. Бүтэхгүй. Яагаад гээч ? Энд тэнд эдийн засаг муудсанаас огт биш. Эдийн засаг муудахаар сул задгай мөнгө харин ч элбэгшдэг. Гаднын мөнгө дундарсандаа биш, гаднаас бидэнд итгэх итгэл дутаж  эхэлсэндээ тэр. Нөгөө л итгэл, итгэлцэл…

-Хамтрахаас өөр арга байхгүй гэж та хэллээ. Гэтэл хамтрахаар сөрөг хүчний хяналт үгүй болдог гэж үздэг. Үүнийг үгүйсгэх арга бас байхгүй биз дээ ?

– Амьдрал, практик л бүхнийг нотолно, эсвэл үгүйсгэнэ. Сөрөөд суучихаар хяналт сайжирдаг гэдэг бол домог. Амьдрал практикаар огт батлагдаагүй Монголын сайхан домог. Сөрөг, эерэгээрээ ялгараад л, өөр өөрийн ухаж бэхжүүлсэн окопондоо дайтаж сууснаар хяналт сайжирдаг бол одоо үлэмж сайжирчихсан байх үе, тохиолдол зөндөө л өнгөрлөө. Улс төрийн соёл ч гэж манайдаа нэн ховор нэгэн зүйл бий. Монголчууд бидний сайн, муу ааш, араншин ч улс төрийн үйл явцад сайн, муугаар шууд нөлөөлнө. Евро-америк хавийн улс төрийн онол нэг юм номлоод байдаг, гэтэл Монголын улс төрийн практик огт өөр юм харуулсаар өдий хүрлээ. Сүүлийн 20 жилийн манай улс төрийн практикаас харвал хэн нь ч сөрөг хүчин болсон гэлээ хяналтаа биш, хяхалтаа чангалаад явчихдаг  нь нууц биш. “Би л биш бол хэн ч биш”, “Чиний амжилтыг үзсэнээс нийтийн уналт үзсэн нь дээр” гэж байгаа мэт балай зарчим ноёлоод эхэлдэг. Сонгуулийн дүн ижил тэнцүү, арай олон судалтай нь засаглаж, арай цөөн нь сөрж байгаа нөхцөлд бие биедээ тээг саад тавьсаар, дэгээдсээр, хорлосоор ирсэн түүх бол арвин. Харин парламентын хяналт нь сайжраад, сайн засаглал цэцэглээд ирсэн түүх бол үнэндээ байхгүй. Өнгөрсөн түүх, өнөөдрийн практик ийм л байгаа. Тийм байгаа биз, чи өөрөө бод доо, Отгонбаяр аа? Илт давамгай байхад, эсвэл ил тод хамтраад явахад л улс, үндэстний хэмжээний том ажил үйлс бүтдэгийг монгол загвартай ардчиллын бодит практик харууллаа.

-Тэгэхээр илт давамгай ялах, эсвэл ил тод хамтарч байж л ажил бүтэх хоёрхон хувилбар байх ёстой юу?

-Ерөнхийдөө бол тийм. Гэхдээ энэ хоер том хувилбар дотор дэд хувилбарууд бас бий. Илт давамгай ялсан ч хамтарсан засаг байгуулдаг жишиг байна. Анхны ардчилсан сонгуулиа 1990 онд хийхэд тэр үеийн МАХН илт давамгай ялсан. Тэгсэн хэрнээ хамтарсан Засгийн газрыг байгуулсан. Тэрний хүчинд улс төр-нийгмийн болон эдийн засаг-эрх зүйн түүхэн том асуудлуудыг богино хугацаанд амжуулан шийдэж чадсан. Энэ тухай зунжин, намаржин гадна дотны зочин урьж байгаад амтай болгон нь сайрхах шиг боллоо. УИХ-ын хүндэтгэлийн чуулган хүртэл чуулж харагдсан. 2008 онд манай нам илт давамгайлаагүй. Хангалттай олонхи болсон. Тэгсэн хэдий ч хамтрахаар шийдсэн. Хамтарсны хүчинд чухал чухал шийдвэрүүд гаргаж, хямарч байсан эдийн засгаа богино хугацаанд сэпхийтэл өөд нь татаж чадсан нь хөдлөшгүй үнэн. Ялсан хэрнээ хамтраад үр дүнд хүрч байгаа юм чинь хэн ч ялаагүй нөхцөлд хамтраад зүтгэх нь цорын ганц зөв хувилбар, гаргалгаа мөн биз дээ. Ахуйн логик, амьдралын шаардлага гээд аль ч талаас нь үзсэн тийм байгаа юм.

-2008 онд хамтарсан Засгийн газар байгуулах таны шийдвэрийг стандарт бус шийдвэр гэж хэлдэг. Сая бол аль ч нам нь олонхи болоогүй учир хамтрах нь стандарт байсан ч, сайд нарыг огцруулах шийдвэр нь стандарт бус байлаа.

– Улс төрд шийдвэрийн стандарт гэж байхгүй. Ямар төмс ангилж байгаа биш.  Тухайн үеийн нөхцөл, боломж, шаардлага гурваас л улс төрийн шийдвэр ургаж гардаг. Энэ гурав нь байнга өөрчлөгдөж байдаг учраас нэг стандартад орж, хэзээ ч жаазлагдахгүй. Улс төрд стандарт байдаг бол бодлого, зорилтын л стандарт, шалгуур гэж яригдах ёстой байх. Энэ тэр бодлого явуулснаар улс, нийгэм хожих уу, хохирох уу? Өмнөө тавьсан том жижиг зорилтоо хангах уу, эсвэл тэрнээсээ хадуураад явчихуу? Улс төрд ийм л стандарт, шалгуур байвал байх ёстой биз гэж би боддог.

– Энэ хоёр нам засагт хамтрах, бас нэгнийгээ засгаас гаргах нь үнэхээр улс орон, ард түмний төлөө байдаг юм уу, эсвэл фракцууд, хэдэн лидерүүдийнх нь тохиролцоо, эрх ашиг байдаг уу гэдэг нь ялгарахаа байсан. Тухайлбал, саяхан болоод өнгөрсөн үйл явдлыг та юу гэж харж байна вэ. Зарим хүний хэлж буйгаар УИХ-ын төвшинд зарим хуулийг гаргахын тулд л МАН-ын кнопыг ашиглах төдийд засагт оруулаад хэргээ бүтээгээд буцаагаад хөөчихөж байгаа гэх юм.

– Сая миний хэлсэн стандарт, шалгуураар шүүгээд үзэхэд асуудал тодорхой харагдана .Ноднин намар орой АН засгаа байгуулахдаа улс эх орны эрх ашиг гэж учирлан байж, МАН-ыг урьж оруулсан санагдана. Тэр үед аль алин нь том бодлого, зорилтоо бодсон гэж би ойлгодог. Яах вэ, намыг хүмүүс л бүрдүүлдэг хойно хувь хүмүүсийн хүчин зүйл, бага сага сонирхлууд тэр хавьд нь байнга л хуйлран эргэлдэж байдаг. Гэхдээ хамтрахдаа том эрх ашгаа бодож хамтарсан нь тодорхой. Хамтраад дотооддоо овойж оцойтол юм хийж амжаагүй ч, гадаад орчны хандлага арай нааштай болж эхэлсэн нь мэдрэгдсэн. Эдийн засгийн уналт ч саарах шиг болсон. Гэтэл одоо эргээд унаад эхлэв.

Хуулийн тухай асууж байна. Яг ямар хууль гаргах хэрэгтэй болоод МАН-ын кноп ашигласан юм бол оо, надад мэдээлэл алга. Зөв зүйтэй юманд ашиглуулсан бол гомдоод, харамсаад байх юмгүй л дээ.

-Тэгвэл таныхаар хамтарсан засагт орохоос эхлээд, сая гаргах хүртэл танай намынхан ямар нэгэн алдаа гаргасан уу. Засагт орох хүртлээ сөрөг хүчний үүргээ, засагт ороод хамтрагчийн үүргээ хэр сайн биелүүлсэн гэж та бодож байна вэ?

– Би дотор нь байгаагүй учраас энэ бүхнийг нарийн сайн мэдэхгүй. Алдаа гардаггүй ажил, амьдрал гэж байхгүй гэдэг дээ, уг нь. Тиймээс бага сага юман дээр алдсан байхыг үгүйсгэхгүй.Гэхдээ том юман дээрээ бол алдаагүй. Улс орныхоо эрх ашгийг бодсон. Урьсан, орсон. Хөөсөн, гарсан. Улсаа гэх ухамсар, улс төрийн соёл, уужим сэтгэлээ харуулсан. Гол нь хожим хэлэх юмтайгаа үлдсэн. Гэтэл үүнээс эсрэгээр хөдөлсөн бол яах байж вэ гэдгийг төсөөлөөд үз дээ. Улс орныхоо эрх ашиг яриад, уриад байхад нь “үгүй” гээд тунирхаад байх уу. Хөөгөөд байхад нь тас зууралдаад суугаад байх уу. Үг, үйлдлийн өөр хувилбар МАН-д байгаагүй  гэж бодож байна. Тухайн үеийн нөхцөл, боломж, шаардлага гурваас л улс төрийн шийдвэрээ гаргасан харагддаг.

-Хэдэн жилийн өмнө бол Монголын улстөр намуудын өрсөлдөөн байлаа. Одоо намуудын гэдэг нэрэн дор фракцуудын өрсөлдөөн болсон мэт харагдах юм. Нөгөөтэйгүүр, намуудын нэр хүнд ч унасаар одоо бүр намаас залхах, намыг үзэн ядах талдаа гарч байгаа юм биш үү. Удирдлага, гишүүдээс нь ч болдог биз, бодлогоосоо ч бас болдог байх. Та үүнтэй санал нийлэх үү.Энэ юуных вэ, хэн, хаана нь ямар алдаа хийчихэв ээ. Яаж засаж, залруулах ёстой вэ?

-Наадахь чинь дэндүү том сэдэв. Нэг хэсэг мэргэд, нэг хэсэг ярилцаад ч дундрахгүй сэдэв. Улс төр, эдийн засаг, нийгмийн олон хүрээг хөндсөн цогцолбор асуудал. Түүнийг хэт хялбаршуулж ойлгох гээд байдаг. Намуудын өнөөдрийн зовлон бэрхшээл, алдаа мадгийг “урагшгүй ноёд, ухаангүй албатаас боллоо” гэсэн нүдээр л харж, тэр олон хүрээнээс нь сугалж аваад ярих нь өрөөсгөл. Нөгөөтэйгүүр, “нийгэм ямар байна намууд тийм л байна” гэж хэлдэг. “Чамаас төрсөн би чиний л байж байгаа царайны тусгал” гэж тавласан маягтай. Эсвэл “намд нийгмийн шилдгүүд нь шигшигдэн ордоггүй юмаа гэхэд нийгмийн шаарны цуглуулга арай биш” гэж арьсаа хамгаалж бас ярьдаг. Энэ бүхэн ортой нь ортой. Гэхдээ эцсийн дүндээ нийгмиийн массаа дагадаг биш, дагуулдаг нам л ирээдүйтэй.

-Уг нь бол монголчууд улстөрийн идэвх өндөртэй ард түмэн. Гэтэл сүүлийн үед ирц сонгуулиас сонгуульд буурч байна. Энэ бол таны хэлснээр массаа дагуулдаг нам байхгүй болсны жишээ. Энэ байдлаараа бол маш өндөр зардал гаргаж УИХ юмуу, Ерөнхийлөгчийн сонгууль хийтэл сонгуулийн ирц хуулийн босгодоо хүрэхгүй болохыг үгүйсгэхээргүй байна. Энэ нь ард түмний амьдрал сайжраад улс төрийг тоохоо больчихсонд байна гэж бодохгүй байна. Харин ч намуудад, байдаг л хэдэн улстөрчдөд, үргэлж худлаа хэлдэгт нь олон түмэн үнэхээр итгэл алдарч байгаатай холбоотой байх. Энэ итгэлийг яаж эргэж сэргээх вэ? Улс төрийн намын шинэ соёл, шинэ ойлголт, шинэ бүтэц, устөрчдийн шинэ имиж Монголд хэрэгтэй болсон юм биш үү. Дараагийн 25 жилд Монголыг ямар улс төрийн нам, ямар улстөрчид авч явах ёстой вэ?

– Наадахь чинь наддаа бас л ахадсан сэдэв байна. Би ганц л санаа хэлье. Асуудлыг суурь талаас нь хөндвөл нэг зүйл тодорхой харагддаг. Манайд олон намын тогтолцоо төлөвшиж гүйцээгүй хэвээр. Үүний нэг гол шалтгаан нь намууд төлөвшиж боловсрох эдийн засгийн үндэс суурь бүрэлдээгүй байна. Нэг хүнд ногдох дотоодын нийт бүтээгдэхүүний хэмжээ гэсэн ойлголт, үзүүлэлт байдаг. Энэ үзүүлэлт аж үйлдвэржсэн оронд 7500 ам.доллар, аж үйлдвэржээгүй оронд 10000 ам.долларт хүрсэн цагт олон намын тогтолцооны эдийн засгийн суурь бүрэлдэх, нийгмийн анги, давхаргуудын улс төр-эдийн засгийн сонирхол ялгаран тодорч, энэ үндсэн дээр намууд тэдгээр анги, давхрагын бодит төлөөлөл болох нөхцөл бүрдэж эхэлдэг гэж судлаачид үздэг.

Монгол Улсад энэ үзүүлэлт хэд билээ, одоо? Дэлхийнбанкны мэдээлснээс үзвэл, 2012 онд огцом дээшилж 4300 ам.доллар хүрснээ эдийн засгийн уналт, ханшны сулралт мэтээс хамааран доошилж одоо 3000 ам.доллар хүрэхтэй үгүйтэй явна. Өөр нэг баримт. “Сити групп” гэж банк-санхүүгийн том байгууллага байдаг. 2011 онд энэ байгууллагын гаргасан судалгааг би харсан. Монгол Улс улс төрийнхөө тогтвортой байдлаа ханган, эдийн засгийн өсөлтөө 2010 оны хандлагаар үргэлжлүүлж чадвал нэг хүнд ногдох дотоодын нийт бүтээгдэхүүний хэмжээ 2015 гэхэд 10000 ам.доллар давна гэсэн байсан. 2015 он маань одоо гялалзаад өнгөрч байна . Бид аль алийг нь хангаж чадсангүй бойтоглосоор л. Үүний улмаас эдийн засаг доройтсоноос гадна улс төрийн намуудын төлөвшилтөнд ч сөргөөр нөлөөлсөн. Энэ мэтээр яриад байвал улс төр, эдийн засаг, эрх зүй, нийгмийн гээд өөр хоорондоо хэрээстэй маш олон асуудал цаана нь бий. Дэндүү том сэдэв гэж би түрүүн хэлсэн шүү дээ.

-Сая ардчиллын, ардчилсан сонгууль болсны 25 жилийг тэмдэглэлээ. Та энэ 25 жилийн хамгийн том ололт, алдааг нэрлэхгүй юу ?

– Монголчууд бидний хамгийн том ололт бол эрх чөлөө. Үүнтэй хэн ч маргахгүй. “Это сладкое слово – свобода” гэсэн нэртэй кино хүртэл байдаг. Үзсэн биз дээ? Бид олон юмаар гачигдсан байж болох ч эрх чөлөө бол хангалттай байна. Бодож сэтгэх, босгоод тавих эрх чөлөөнөөс авахуулаад зүгээр суух, зүггүйтэж нураах эрх чөлөө хүртэл байна. Тэмүүлэлдээ хүрэх эрх чөлөө байхад тэнэгтэж суух эрх чөлөө ч бас байж л байна . Тэнэгтэх тэр эрх чөлөөг бид эдлэхээрээ нэг болж байх шиг. Бидний хамгийн том алдаа юу вэ гэж асууж байна. Тэр бол алдаанаасаа суралцахын оронд түүнийгээ байн байн давтдагт оршино гэмээр юм уу даа. Бидний хамгийн том алдаа бол алдаагаа байнга давтдагт оршино .

-Аливаа хувьсгал шинэчлэлд 20-25 жилийн дараа завсар ордог гэж нэг үг байдаг. Монголын ардчилалд өнөөдөр засвар хэрэгтэй юү, таны бодлоор. Зарим хүн бол бүр капитал засвар хэрэгтэй гэж байна. Хэрвээ хэрэгтэй бол таныхаар хамгийн түрүүнд юуг нь засах вэ. Тэр нь засаглалын хэлбэр мөн үү, Ерөнхийлөгчийн юмуу, парламентын гэж аль нэг талд нь шийдэх ?

-Урсгал засвар бол байнга л хэрэгтэй. Тэр капитал засварын цаг нь болсон гэдэг ч үнэн байх. Үндсэн хуулийнхаа үндсэн суурийг нь авч үлдээд, төрийн хариуцлага, эрх, үүргийн заагийг нь тодотгон тогтоох цаг нь болсон. Энэ тухай сүүлийн үед их ярих болж. Бараг л энэ намартаа л шийдчих ухааны юм яриад байсан. Юу л бол. Нийгмийн зөвшилцөл, намуудын ойлголцол оршин байж гэмээнэ шийдэгдэх асуудал. Засаглалын хэлбэрийн хувьд гэвэл аль алинд нь сайн, муу тал бий. Хэлцэж байгаад аль нэгийг нь сонгоход буруу юу байх вэ. Холимог буюу бантан хувилбар л бидэнд нэмэргүй.

-Одоо эдийн засгийн шинжтэй хэдэн асуулт асууя. Ер нь улстөр нь эдийн засгаа удирдаж чирч явах ёстой юм уу. Улстөр нь эдийн засагтаа чирэгдэж, удирдлагаар хангаж явах ёстой юм уу. Одоо бол манай улстөр нь эдийн засгаа удирдаж чирч, бас унагаж байна. Яаж зөв замдаа орох вэ?

-Би бол засаршгүй материалист хүн шүү дээ. Ахуй нь ухамсраа тодорхойлдог гэдэгт итгэсэн хэвээрээ. Тиймээс эдийн засаг бүхнийг тодорхойлно гэж үздэг. Одоо бол манай улстөр нь эдийн засгаа унагаж байна гэдэгтэй санал нийлнэ. Товчхон хэлэхэд тэрэг нь мориныхоо өмнө гарчихсан энэ гажиг байдлыг зассан цагт л зөв замдаа орох биз .

-Өөр нэг гажиг нь ганц салбараас хэт хамааралтай эдийн засаг. Уул уурхайн салбар манай хөгжлийн ирээдүй мөн үү. Ганц салбараас ингэж хараат явах нь хэр зөв бэ?

-Манайх шиг хөгжиж буй оронд боловсролын салбар л гол салбар юм, уг нь. Гэхдээ үүнийгээ хөгжүүлэхийн тулд мөнгө хэрэгтэй. Тэр мөнгө одоогийн нөхцөлд орж ирвэл уул уурхайн салбараас л орж ирнэ.

-Та Ерөнхий сайд байхдаа Тавантолгойн 96 хувийг төрд авсан. Нэг хэсэг нь Баяр ингэж төрд аваагүй бол өнөөдөр Тавантолгойг төрийн бодлогын хэмжээнд ярих боломжгүй байх байсан юм гэх. Нөгөө хэсэг нь болохоор Баяр л хувийн хэвшилд 4 хувийг нь үлдээсэн нь хамаг балгийн эхлэл боллоо гэх юм. Энэ үйл явдал ер нь хэр зөв бөгөөд ямар бэрхшээл давж байж хүрсэн үр дүн бэ. Энэ шийдвэрийнхээ төлөө бахархал, харамслын аль нь танд илүү байдаг вэ?

-Нэг их бахархаад, эсвэл харамсаад байх юм надад үгүй. Хэрэгцээтэй, бололцоотой юмаа л тухайн цагт, өгөгдсөн нөхцөлд нь хийсэн. Хуулиар бол Тавантолгойн 50 хувийг л төр авах эрхтэй. Төсвийн хөрөнгөөр хайгуул хийж нөөцийг нь тогтоосон гэсэн утгаараа. Гэтэл бид хэлэлцэж байгаад 96 хувийг нь түүнийг хариуцаж байсан хувийн хэвшлээс авахаар тохирч чадсан. 100 хувь хуу хамсан бол дээрэм болох байсан.  Бид зах зээлийн эдийн засагтай ардчилсан улс, нийгмээ байгуулж байгаа биз дээ. Тэрнийхээ эсрэг юм хийгээгүй гэдгээрээ манай Засгийн газар бахархах юмтай л даа, уг нь. Тэрнээс хойш долоон жил өнгөрөв. Саалийн үнээ болох юмаа хэрүүлийн алим болгож жижигрүүлсэн нь манай Засгийн газарт харин хамаарахгүй. Саалийн үнээгээ бид хэрүүлийн алим болгочихоод байна .

-Тавантолгойн төсөл одоо хөдлөх болов уу ?

-Мэдэхгүй. Хөдлөх хөг нь өнгөрч байгаа юм болов уу л гэж харагдах юм байна ш дээ.

-Тавантолгойнтөсөл нурж байхад, нөгөө талд нь Оюутолгойн далд уурхайн бүтээн байгуулалт нь эхлэх гэж байх шиг байна. Ерөнхий сайд хэвлэлийнхний нэрлээд байгаа “Дубайн гэрээ”-нд гарын үсэг зурснаар энэ боломж нээгдлээ. Бодвол та үүнтэй танилцсан, мэдээлэл авсан л байх. Энэ зөв шийдэл үү, таны байгуулсан Оюутолгойн гэрээнд өөрчлөлт оруулж байна, өр нэмж авлаа, Оюутолгойгоо бүр алдлаа гэх зэргээр шүүмжлүүлж байна. Энэ бүхний та бас сонссон байх.

-Сонссон төдий. Тодорхой мэдээлэл бол надад байхгүй. Одоо хэн надад тэрнийг нь үзүүлэх билээ. Оюутолгойн төсөл үргэлжлэх ёстой. 2009 оны гэрээний нөхцөлөө арай дордуулаагүй болов уу л гэж найдаж байна.

-Нэгэнт Оюутолгой гэж ярьсных танд таагүй байж магадгүй ч асуух ёстой хэдэн асуулт байна. Дургүйцэхгүй бол та дэлгэрэнгүй хариулж болох уу

-Ярилцлага эхлэхэд би чамд хэлсэн дээ. Сэтгүүлчид та нар цаасан малгай өмсгөж байгаад л газардуулахдаа гарамгай улс гэж.

-Та өөрөө бас олон таван үггүй шулуухан ярья гэсэн

-Тийм тийм, чи асууя гэснээ л асуу.

-Таныг Оюутолгойн гэрээ батлахдаа авлига авсан байж болзошгүй, тэр нь АНУ-д долоон байшин болсон бололтой гэж УИХ-ын гишүүн Г.Уянга мэдэгдсэн. Та түүнд нь “Би авлига аваагүй. Надад АНУ-д байшин байтугай майхан ч байхгүй” гэж товч хариулсан байсан. Одоо дэлгэрүүлж болох уу?

-Асуудал нэгэнт дууссан учраас би ярихад бэлэн. Аль болох дэлгэрэнгүй хариулъя. Шалгуулж байхад бол элдэв юм ярих нь хориотой байлаа. Одоо бол болно. Г.Уянга гишүүний мэдэгдлийн хувьд гэвэл, “болзошгүй, бололтой” гэж чи зөөллөж асууж байна. Тэр нэг гишүүн шууд л “С.Баяр авлига авсан, энэ нь Оюутолгойн гэрээг хүчингүй болгох бүрэн үндэс болно” гэж мэдэгдсэн байсан. Тэр мэдэгдлийг нь сурвалжилсан, нийтэлсэн сонинууд нь ч энэ байна. Минийх гэх тэр олон сайхан байшин барилгын зураг хөрөг нь ч энэ байна. “Бололтой” гээд байх юмгүй. Шууд л “С.Баярын долоон байшин” гэсэн байгаа биз дээ?

– Та ч элдэв баримт материал, сонин хэвлэл арвин цуглуулжээ…

– Адгийн зарга арав хоног гэдэг дээ. Заргын баримт арвидна гэж үгүй. Уг нь нэг их уншаад байдаггүй ч, элдэв сонин, цаас цуглуулах шаардлага гардаг л юм байна. За тэр ч яах вэ. Өнгөрсөн хавар Г.Уянга гишүүний мэдэгдэл гарсны дараа би Авлигатай тэмцэх газарт албан ёсоор өөрөө хандсан. Мэдэгдэлд гарсан гурван асуудлаар өөрийгөө шалгуулах хүсэлтэй байгаагаа өргөдөлдөө дурдсан. Нэгд, би Ерөнхий сайд байхдаа Оюутолгойн гэрээний далиманд авлига авсан эсэх. Хоёрт, надад АНУ-д үл хөдлөх хөрөнгө байгаа эсэх. Гуравт, би “мөнгө угаах” гэмт хэрэг үйлдсэн эсэх. Тэд намайг шалгасан. Би ч өргөдөл гаргасан хүний хувьд өөрийгөө сайн шалгуулъя гэж зорьсон. Олон жил элдвээр хэлүүллээ. Одоо нэг тийш нь болгоё гэж. Шалгуулсан нь ганц би биш. Г.Уянга гишүүний мэдэгдэлд дурдагдсан байсан манай гэрийнхэн болон найз нөхөд ч бас шалгуулсан.

-Одоо шалгах үйл явц дууссан гэсэн үг үү ?

-Дууссан. Шалгалтын мөрөөр сүүлд нь надад прокурорын тогтоол хүргүүлсэн. Тэр нь энэ байна.

-Үзэж болох уу ?

-Үз л дээ. Нэлээд урт баримт байгаа биз. Дүгнэлтийн хэсгийг нь чамд уншаад өгье. Хуулийн байгууллагын баримт учраас чи зөв буулгаж бичээрэй. Энэ тогтоолд, “С.Баяр нь Монгол Улсын Ерөнхий сайдын албыг хашиж байхдаа Оюутолгойн хөрөнгө оруулалтын гэрээг байгуулахад хөрөнгө оруулагч талаас хээл хахууль авсан, мөнгө угаах гэмт хэрэг үйлдсэн гэж үзэх үндэслэл тогтоогдохгүй байна. Түүнчлэн С.Баяр нь АНУ-долоон тооны үл хөдлөх эд хөрөнгийг өөрийн эхнэр, хүүхдүүдийн нэр дээр худалдан авсан, борлуулсан нь тогтоогдохгүй байх бөгөөд тус улсад худалдан авсан, борлуулсан эдгээр үл хөдлөх эд хөрөнгө нь Монгол Улсын иргэн Ч.Давааням болон АНУ-ын иргэн Б.Нандин нарын эрхэлж буй үл хөдлөх эд хөрөнгийн бизнесийн үйл ажиллагаатай холбоотой болох нь тогтоогджээ. Шалгасан материалд эрүүгийн хэрэг үүсгэхээс татгалзсугай” гэсэн байна.

-Энд нэр дурдагдсан Давааням нь таны найз, АНУ-ын иргэн Б.Нандин гэж таны охин гэж ойлгож байгаа, мөн үү ?

– Тийм.

-Таны охин хэзээ АНУ-ын иргэн болчихсон юм бэ?

-Аль 1995 онд. Арван найман нас хүрээд л болсон. Бид тэр үед АНУ-д гэр бүлээрээ байсан. Би Вашингтоны их сургуулийн судалгааны нэг төсөл дээр ажиллаж байсан үе. Хугацаагаа дуусгаад нутаг буцах болоход охин маань тэнд үлдэхээр шийдсэн. Тэрнээс хойш тэндээ ажиллаж, гэр бүлээрээ амьдарч байгаа.

-АНУ-ын иргэн болох нь монголчуудад тийм амархан байдаг юм уу, ялангуяа 1990-ээд оны үед ?

-Тэнд төрсөн учраас амархан. Бид оюутан байхад төрсөн анхны хүүхэд маань. Өвөө, эмээ нь тэр үед НҮБ-д, Нью-Йоркт ажиллаж байсан юм. Тэгээд л тэнд төрүүлэхээр шийдсэн юм.

– Таны охин, таны найзтай хамтраад АНУ-д үл хөдлөх хөрөнгийн бизнес эрхэлдэг гэсэн байна. Тэр бизнес нь хэзээ эхэлсэн бэ, та тэр бизнест нь оролцдог уу ?

-Тэдний бизнес эхлээд арав гаруй жил болж байна. Намайг Москвад Элчин сайд байхад бизнесээ эхэлж байсан. Эсгий хийх газар нохой хэрэггүй гэгчээр би тэдний бизнест оролцоод яах билээ.

-Таныг тэр бизнест нь оролцдог байж таарна гэж л асуудал босгоод байгаа юм биш үү ?

-Тийм л байх. Гэхдээ нэг нь мөнгөө, нөгөө нь мэдлэгээ гаргаад эрхэлж байгаа бизнесийн хаана нь би багтах юм . Надад тэр талын мэдлэг, тэрэнд нь оруулах мөнгө байхгүй. Мөнгөө авлигаар босгосон гэж харддаг. Гэтэл Г.Уянга гишүүний дэлгэсэн тэр мэдээлэлд тэр олон байрны худалдан авалт, борлуулалт нь Оюутолгойн гэрээ байгуулагдах бүү хэл, намайг Ерөнхий сайд болохоос өмнө хийгдэж байсан нь тодорхой харагддаг. Үүнийг хар даа. Тийм байгаа биз дээ.

-Тэдний бизнес одоо ч үргэлжилсээр байгаа юу?

– Тийм. Амжилттай үргэлжилж байгаа. АНУ-д бизнес эрхлэхэд хөрөнгийн эх үүсвэр, хуульд нийцсэн үйл ажиллагаа хоёрыг онцгой анхаардаг. Тэр бүхэн нь асуудалгүй учраас бизнес нь үргэлжилж байгаа хэрэг.

-“Долоон байр” гэсэн тоонд нь та бас эгдүүцсэн байсан. Яагаад тэр вэ?

-Мэдэхгүй. Дордохын долоо болж харагдах ёстой юм уу, бүү мэд. “С.Баярын долоон байр” гээд байгаа нь борлуулсан байрны тоо бололтой юм. Гэтэл тэр нь долоо биш, ес гэсэн. Арай л билэгтэй тоо.Тиймээс мэдээлэл дутуу дэлгэгдсэн байна гэлтэй.

-Тэгэхээр хардлага нь худлаа ч, Г.Уянга гишүүний дэлгэсэн тэр мэдээлэл үнэн бодит мэдээлэл мөн үү ?

-АНУ-д бүртгэлийн төгөлдөршил хэдийнэ хийгдсэн учраас хөрөнгийн хөдөлгөөн ил тод байдаг. АНУ-ын үл хөдлөх хөрөнгийн бүртгэлийн албан ёсны сайтаас хуулсан тэр мэдээлэл нь бол үнэн бодит. Тийм мэдээлэл дэлгэсэнд буруу ч юу байх вэ. Нээлттэй нийгэмд байдаг л зүйл. Буруу нь юу гэхээр нууц юм гэнэт олоод, ил болгочихсон юм шиг аягласнаас гадна “Энэ бол С.Баярын байр. С.Баяр авлига авсан” гээд шууд гүтгээд унасанд байгаа юм. Тийм учраас л зарга хийгээд явдаггүй зарчмаа зөрчөөд энэ удаа хуулийн байгууллагаар шалгуулах хүсэлтээ гаргасан юм.

– Үл хөдлөх хөрөнгийн бүртгэлийн эдгээр баримтад таны охин Нандингаас гадна эхнэр, бусад хүүхдийн нэр байна. Бас монгол нэртэй олон компани ч байна. Энэ ямар учиртай юм бэ ?

– Миний хэдэн охид АНУ-д сурч байсан.Ээж нь ч тодорхой хугацаанд тэдэнтэй хамт байсан. Би ч дараа нь шинэ гэр бүлтэйгээ АНУ-д очиж, эмчлүүлж байсан. Тэнд байхдаа Нандингийн бизнест бид туслахыг хичээдэг. Бизнест нь оролцох биш, туслах гэж шүү. Би нарийн сайн мэдэхгүй ч үл хөдлөх хөрөнгийн бизнес олон онцлогтой. Гэхдээ бизнесийн суурь нь ойлгомжтой. Авсан байраа эзний ёсоор эзэмшин засаж сайжруулж байж зах зээлийн үнэлгээг нь дээшлүүлдэг. Хөндлөнгийн хүн хөлсөлвөл өртөг нэмэгдэнэ. Өөрийн хүн ядаж л сэтгэлээсээ хандана. Тиймээс “хүний нохой идэхээс, өөрийн хүн идсэн нь дээр”гэсэн зарчмаар л хандсан хэрэг. Гэхдээ энэ зарчим бизнесийн эхэн үед байсан. Охид маань ч сургуулиа төгсгөөд нутагтаа хэдийнэ ирсэн. Одоо бол Нандингийн бизнес нь тогтворжиж өргөжөөд, ах дүү, хамаатан садны нэрээр биш албан ёсны компанийн нэрээр бүртгэгдээд явдаг.

-Арав гаруй жил үргэлжилж байгаа бизнес яагаад гэнэт өнөөдөр ил болж, асуудал болоод босоод ирэв ээ. Та үүнийг юу гэж харж байгаа вэ, таны түрүүний ярьснаар ямар нэгэн салхи үлээж байгаа юм болов уу?

-Арав гаруй жил энд биш, АНУ-д өрнөж ирсэн бизнес. Нуугдаж биш, ил хийж байгаа ажил. Ил юм гээд түүнийгээ олноо зарлан тунхаглаад, гайхуулж сайрхаад явах хэрэг байх уу, байхгүй. Асуудал яагаад боссон, дуулианы салхи яагаад үлээсэн нь тодорхой. Асуудал миний найз, миний охинд байгаа юм биш . Тэд улс төрөөс хол улс учраас тэднийг Монголын улс төр хавийн салхи тоож үлээхгүй. Харин намайгаа бол тоосоор байна. Асуудал над дээр байгаа юм. Би муухай харагдах ёстой. Найз нь мөнгөтэй. Охин нь гаднын иргэн. Өөрөө бол шуналтай, авлигад идэгдсэн гэх маягаар адгийн амьтан болж харагдах ёстой байсан юм биз дээ.

-Асуудал танай охин, танай найз нарт байхгүй гэдэг нь хэнд ч ойлгомжтой. Таныг тэр бизнест нь оролцдог байх гэх хардлага л яваад байлаа. Их хэмжээний авлига авч тийм хэмжээний үл хөдлөх хөрөнгө худалдан авсан байх гэж. Гэтэл та таг дуугүй яваад байсан нь олон нийтэд бүр ч эргэлзээ, сэжиг төрөөд эхэлсэн байх. Та энэ баримтуудаа дэлгээд, хэн ч ойлготол ярих нь яасан юм бэ?

– Хуулийн байгууллагаар шалгуулж байгаа хүн элдэв юм яриад явдаг хууль, журам байхгүй. Сая би баримт сэлт харуулж байгаад ярьдгаа ярилаа. Дээр нь нэг, хоёр зүйл нэмээд хэлчихье. Аливаад эрүүл ухааны гаргалгаа гэж бас байдаг. Тэр талаас нь бас бодоод үз л дээ.

Нэгд, намайг Оюутолгойн төслөөс мөнгө хуссан гэж гэрээ байгуулсан өдрөөс л харддаг байсан. Сүүлдээ бүр ил задгай ярьдаг, гүтгэдэг болсон. Гэтэл тэр төслөөс мөнгө хусах боломжтой юу? Оюутолгойн гэрээ манай Засгийн газартай байгуулсан дэлхийн тэр том компани бол паблик компани. Сая сая доллар байтугай хэдэн центээ хоргол тоолж байгаа юм шиг бүртгээд олон мянган хувьцаа эзэмшигчдэдээ тогтмол тайлагнадаг газар. Мань мэтийн жудагт итгэхгүй байлаа гэхэд тэдний журманд эргэлзэх юм байхгүй. Бидэнд тал тохой татаж, ханцуйнд маань юм хум шургуулсан байвал шууд л шүүх, шорон болоод явчихдаг нээлттэй, ардчилсан журамтай улс гүрнүүд тэр компанийн ард нь ярайгаад байж байна.

Хоёрт, хэрэв би энэ журмыг нь яаж ийж аргалаад Оюутолгойн төслөөс мөнгө хусах дайны ухаан сийлсэн хүн юм бол тэр олсон мөнгөө ил, задгай долоон байр болгоод, авгай хүүхдийнхээ нэр дээр улаан цайн бүртгүүлээд сууж байх мулгуу амьтан би мөн үү . Хусах ухаан гаргасан шигээ хураах ухаанаа олох байсан байлгүй дээ , тийм үү.

-Оюутолгойгоос авлига аваагүй гэдгээ итгэтэл хариулж байгаа шигээ 2008 оны долдугаар сарын 1-ний хэрэг явдалд буруугүй гэдгээ та бас тэгж хариулж чадах уу. Эцэстээ энэ өдрийн үйл явдлын гол захиалагч нь таныг л байсан мэтээр ярих болж. Гэтэл та бас л таг дуугүй , цаг нь болохоор үнэн нь тодорно гээд л явах юм.

-Чадна, чадахгүйг би өөрөө шүүхгүй. Би харин энэ өдрийн үйл явдал дээр ганц л зүйл хэлж чадна. Тэр нь үнэнийг өөрийнхөө мэдэх хэмжээнд ярих. Энэ өдрийн үйл явдлын бүх үнэнийг дэлгэж ярих хэрэгтэй гэж боддог. Хэн нэгнийг буруутгах, зөвтгөх талаас нь биш, дахин ийм явдал гаргахгүй байх талаас нь ярих хэрэгтэй. Гэтэл олон асуудал ҮАБЗ-ийн хуралдааны төвшинд яригдсан байдаг. Тэдгээр нь бүгд нууцын зэрэглэлтэй байгаа. Тэрнийг нь задлаад яриад байх боломжгүй. Тэгэхдээ таг дуугүй яваад байсан гэвэл худлаа. Хэлдгээ бол хэлсээр л ирсэн. Харин хар, цагаан пиар хийгээгүй маань бол үнэн. Би бол пиар хийх ёсгүй сэдэв гэж боддог. Хаана хаанаа бодож явах ёстой том эмгэнэл, том сургамж байгаа юм.

 

-Тэр баримтуудыг, ҮАБЗ-ийн хуралдааныг улсын нууцаас гаргаж болохгүй юу. Тэгвэл их олон зүйлийн учир тайлагдана даа.

-Сэтгүүлч та нар асуудал болгоод хөөцөлд л дөө. Мань мэт үүнийг яриад явахаар нөгөөх л пиар, сонгуулийн сурталчилгаа, улс төржилт нь болж харагдах гээд байдаг талтай. Юу хэлэв гэж хүлээж авахаасаа хэн хэлэв гэж түлхдэг нь Монголын улс төрийн өнөөгийн онцлог юм даа.

-Монголын улс төр гэснээс дахиад асууя, танаас.Та улс төрд эргэж нэг орохсон, тэрнийг нь ингээд, энийг нь тэгээд шийдчих юмсан гэж огт бодохоо болсон гэвэл хүн итгэхгүй байх. Тийм бодол орж ирдэг биз дээ. Нэг орвол гарч болдоггүй орчин гээ биз дээ энэ улс төрийг ?

-Эхэнд тавьсан пянзаа дахин гаргаад л… Би хэлсэн ш дээ тоотой хэдэн зарчим надад байдаг тухай. Зарчмаа барихаас гадна тийм бодол, хүсэл надад үнэхээр байхгүй. Хүсэл зоригоос гадна хүч тэнхээ хэрэгтэй. Тэр нь ч алга. Улс төр гэдэг бол дурлаад байхаар амттай, амар хялбар ажил огт биш. Жинхнээсээ орвол хүний хамаг байдгийг ховх сорчихдог орчин. Нөгөөтэйгүүр, би эргээд орлоо гэж хийсвэрлэн бодвол сум, дүүргийн депутат болж үзнэ гэж явахгүй нь лавтай. Өмнө нь барилдаж явсан жин энэ тэрээ бодвол би дээд зиндаанд л үзэх болно . Гэтэл тэрний шалгуур нь дэндүү өндөр. Нэгд, баахан хагалуулсан, хүчтэй эмээр тордуулсан учраас миний бие бүтэн биш . Дээд оргил гэдэг бол ямар эмнэлгийн тасаг биш, тэнд эрүүл хүн хүрэх ёстой . Хоёрт, баахан баалуулсан, гүтгүүлсэн учраас миний нэр бүтэн биш . “Долоон байр, долоон сарын нэгэн, таван хүний амь, таван төгөлдөршил…” гээд олон сэдвээр намайг элдэвлэдэг. Тэр болгоныг тайлбарлаж учирлаад л, хэнхэдгээ дэлдээд л, хамаг байдгаа тоочоод, гүйгээд байх хүсэл алга. Цаг хугацаа гэж нэг юм бий. Хэзээ ч юм тэр л бүхнийг шүүнэ, таслан шийдвэрлэнэ биз, Отгонбаяр аа. Гуравт, бид мэтээс одоо шинэ юм гарахгүй. Зөв гэнэ үү, буруу гэнэ үү бид хийдгээ хийсэн. Одоо шинэ үе гарч ирэх ёстой. Гэхдээ “Пепси” мэтхэнийг сонгосон, яагаа ч үгүй байтлаа пээдийгээд ирсэн шинэ үе биш . Шинэ мэдлэг боловсролтой, шинэ ёс суртахуунтай, шинэ эрч хүчтэй шинэ үе. Бие нь ч, нэр нь ч бүтэн тийм л шинэ үеийн цаг нь хэдийнэ болсон  гэж боддог.

-Гэхдээ л таныг сэтгэлдээ нэг л гунигтай, гутруу байгаа юм шиг мэдээллүүд гараад байдаг. “Цаг нь ирсэн” гэснээс түрүүчийн ярилцлагаа би “С.Баярын улстөрийн цаг одоо хэд болж байна вэ” гэсэн асуултаар дуусгах гэтэл та “Дараа хариулна” гэсэн. Та одоо юу гэхсэн бол ?

-Миний хувьд ажил тарсан учир улс төрийн цагаа тайлаад тавьчихсан. Одоо хэдийнэ зогсчихсон байгаа биз. Оронд нь ахуйн цаг зүүж явна. Тэр маань ургах нарныг биш юмаа гэхэд, жаргах нарныг заах арай болоогүй биз гэж найдаж байна. Гуньж гутраад байх юм алга. Амьдрал үргэлжилж байна.


Манай сайт танд таалагдаж байвал LIKE хийгээрэй. Танд баярлалаа.

Холбоотой мэдээ

No Related Posts

131 Comments

  • Найз нь (September 29, 2015 11:15:44 am )

    ЗА ХУДАЛАА ШААГААД БАЙГААРАЙ ЭХ ОРОНОО ХУДАЛДСАН МУУ АРХИЧИН ЧАМАЙГ БУУДАЖ АЛСАН Ч БАГАДАНА ЧАМАЙГ БУРХАН ТЭНГЭР ХАРЖ БАЙГАА БАЯРАА ХАЛУУН ТАМД УНАНААА ЧИ

    • ж (September 30, 2015 12:29:52 pm )

      сайн улс төрч цөөврүүд л барьж идчих гээд байгаа болохоос

    • Anonymous (October 01, 2015 6:04:53 pm )

      манайхан гайгүй ухаантай хүнээ үеийн үед ингэж мэрж ирсэн Балдорж гуай Баярт нэг хэлж байсан санагдах юм наад муухай юмнаас гараад амардаа гэж хэлсэн гэсэн үэнэндээ манай улс төрчид жоохонч гэсэн ухаантай байгаач Баяр бол үнэхээр ухаантай хүн

      • зочинзочин (October 02, 2015 1:19:57 am )

        Баяр дарга хүчтнй улс төрч шүү . Энэ хүний толгойг авна гэж тэнэгтэж байхаар толгойг мөлжиж баймаар юмаа

    • balai um (October 02, 2015 12:46:52 pm )

      Avgai huuhed ni bisness erkhledeg gedgiig hudlaa geegui ter naiz geh Davaanyamd haanaas 8 say$ orj irsen bna gedgiig shalgahaas naash um ilrehgui. tegheer Davaanyam deer hereg uusgej shalgaj baij Sbayartai holbootoi um bna uu ugui yu gedgiig togtoono shuudee. odoo bol SBayar ingej togloh ni oilgomjtoi shuudee avilaga avsan mongo ni SBayar ooriin nereer yavaagui China esvel Canada geh met gazraas Davaanyam ruu orood Davaanyam baishan hudaldaaj avaad ter baishingaa ohin Nandind bileglesen bgaa um

  • иргэн (September 29, 2015 11:31:22 am )

    Баяр бол хамгийн адгийн хүн шүү дээ. Муу согтуу. Бадамдорж шанждав хүртэл ийм аймаар байгаагүй. Удахгүй шоронд орох нь орно оо. АНУ чи битгий хэл хятадын

  • a (September 29, 2015 11:34:33 am )

    hussan gedgiig chini bygd meddeg bi hulgaich bish geed nemergyi l baihaa da

  • zichin (September 29, 2015 11:41:33 am )

    oir haviin gar huluud ni ger buleeree amerk garj zugtaad bayajaad l suid bolood bsan bizdee? odoo yu ch boloogui yumshig MGL-d irchihsen bn!!! luivarchin

  • иргэн (September 29, 2015 11:51:45 am )

    Сайхан ярилцлага болжээ.С.Баяр бол өндөр боловсролтой, мэдлэгтэй, жинхэнэ элит мужик шүү. Одоогийн манай зарим улс төрчид энэ хүний ажил мэдлэгийн арга туршлагаас авах гээхийн ухаанаар суралцвал сайн юмсан. Г.Уянга бол яахав дээ, нэг муу “гудамжны улс төр ч”, М.Энхсайханы утсан хүүхэлдэй. “Ямаа туйлаад янгиа эвдэхгүй, янтгар хатан зарга шүүхгүй” гэгчээр улс төрд эм хүн илүүц биз дээ

  • Иргэн (September 29, 2015 11:57:33 am )

    Яаж муу хэлээд БАЯР шиг зангарагтай улс төрч одоохондоо үнэндээ алга одоогийн улс төрч гээд байгаа хүмүүсийн хэлж байгаа үг,хийж байгаа ажил даанч дээ гэмээр байна шүүдээ

  • zochin (September 29, 2015 12:00:42 pm )

    tiim mulguu nuhur bish uchiraas ali ert uur tiish ni gulguulahgui haachiwdee zugeer l tuurulduulj bgaa ymbgaa biz.

  • иргэн (September 29, 2015 1:00:27 pm )

    С. Баяр чамайг Элбэгээ хамгаалдаг байх. Та хоёрыг удахгүй АНУ-н шударга хүмүүст дэлхийд зарлана аа

  • 5 huruu (September 29, 2015 1:52:35 pm )

    Shon taarwal araasan hutag shaah yumsan.

    • zochin (October 01, 2015 9:52:47 pm )

      cham shig medrel ,hog shaarnuud eh ornoos mine zailbal taarna!!

  • зочин (September 29, 2015 1:55:36 pm )

    bie setgelni ali ert Esaad bhdaa yvtsim bishu, huuhdee uur ulsin irgen bolgood l, Ednii ger buliinhend Mongol uls bagadaj genee, nugel ni hudeeree gej ug bdag avgai ni myanga byasalgaad ch yah bilee dee, eh ornoo haysan hun baitugai eh gazraasaa hudulsun shuluu zobdog ym gene lee,

  • Fuck 76 (September 29, 2015 1:56:29 pm )

    Fucking Chinese looking bitch aas mofoker

  • зочин (September 29, 2015 1:59:35 pm )

    монголд ховорхон тохиох лидер хардаа батүүл сайханбилэг уянга ганбаатар гээд мандаж байгаа биз дээ хаана нь хүрэх вэ ан шиг боловсон хүчингүй нам хаана ч байххгүй мандаж байгаа нь элбэгээ батүүл хоёр ичмиж үхэмээр

  • oyu (September 29, 2015 2:07:34 pm )

    bayr bol hudlaa yrih undur bolovsroltoi mergeshsen hun gedgiig engiin ard bid oilgood bna.getel ter heniig huurch bna gej bodood bgaa yum boloo.Elbeg Bayr 2 Oyutolgoig ed hurungiin eh bulag bolgosnoo heleh tsag irnee. Hel ni duugarahgui ch uiliin ur ni olon tumend haragdana.

  • иргэн (September 29, 2015 2:41:55 pm )

    тэнэг хүн ч энэ хүнийг идсэн гэдгийг мэдэж байгаа.Төр барьж тоглосон новшнууд бүгд л идэж уусан учраас өнөөдөр монгол туйлдаж байгаа юм…

  • Туяа (September 29, 2015 2:45:16 pm )

    Монголд ийм улс төрч олон байгаасай. Мундаг хүн шүү. Өнөөдөр Нямдорж энэ хоёроос өөр хүн миний нүдэнд харагдахгүй байна шүү . Улс төрчидөө

  • Зочин (September 29, 2015 5:33:48 pm )

    Охин, найз 2 нь нийлээд бизнес хийж баяжиж л гэнэ, шал үнэмшилгүй байна, үлгэх ярих юм аа, ойлгомжтой асуудал байна

  • Anonymous (September 29, 2015 5:58:33 pm )

    “MInii bie ovddloo odoo yavlaa ” .. gej helleed yavsan. Odoo uheegui bn aa.

  • Цээгий (September 29, 2015 6:06:35 pm )

    Мундаг улс төрч хүн, ярьж хэлж, хийсэн ажлуудаас нь харагддаг, монголд ийм хүмүүс хэрэгтэй юм, шинэ үеийн залуучууд суралцах хэрэгтэй. баяр гүай танд эрүүл энх аз жаргал сайн сайхан бүхнийг хүсье.

  • Anonymous (September 29, 2015 6:18:01 pm )

    za daa. xelex ni xiixeesee tes uur xymyys shyydee naad xymyys chini. esvel zaxialgat yaria ch baij medne

  • Anonymous (September 29, 2015 6:46:23 pm )

    ee buzar bulai hosnogo zail udahgvi chamshig hulgaichid vilchildeh huulitai bolno.

  • Бат (September 29, 2015 7:09:31 pm )

    Найз, охин 2-нх нь мөнгөнийн эх үүсвэрийг шалгах ёстой. Баяр тэнэг биш учраас бизнэсээ хүнээр хийлгэчихэж дөнгөнө шүү дээ. Тэр найз гээд байгаа нь чухам ямар найз вэ? Баярын өөрийнх нь нэр ороогүй учраас Прокурор Баярын тухайд тийм тогтоол гаргасан байх л даа.

  • Зочин (September 29, 2015 8:01:30 pm )

    С.Баяр шиг боловсролтой занграгтай улс төрч Монголд үгүйлэгдэж байна.Монголын хууль, хуульчид ариа ч худлаа дүгнэлт гаргахгүй байхаа гэж итгэж байна.Манай томчуудын хүүхэд авгай нар бүгд л бизнес эрхэлж л байгаа нь нууц биш Энэ ярилцлага хэлж ярьж байгаа зүйлийг уншаад хэнд ч гэсэн ойлгогдохоор ярилцлага болжээ.Алтанхуяг,Сайханбилиг нарын дэргэд Олон улсад ч Монгочуудад ч зөвшөөрөгдсөн Ерөнхий сайд байсан байх

  • Anonymous (September 29, 2015 10:59:36 pm )

    Баяр тэнэг хүн биш болохоор бүх хөрөнгөө охин найздаа үлдээжээ.

  • tsus (September 30, 2015 12:30:53 am )

    za za bitgii nohoitood bai bid medehgui chgesen medreed baina uamar hurunguuruu tani ohin biznes hiideg em hudlaa shaagaad bai he he ……mongoliin hurungu shuu dee eh uusberiig ni shalguuldag bol bid hardah erhtei mongol hunii guilgen bodoh uhaan gej bas neg em bii shuu

  • Zochin (September 30, 2015 7:15:33 am )

    Chamaig kadafi shig bolgoh tsag modhon irne shuu badamjunai odoo nuugdalgui garch irj harh shig nuugdaad martachina gej sanaa iu bayrtsogt ta nariig kadafi shig bolgoh tsag modhon irne

  • Saran (September 30, 2015 9:57:18 am )

    shaal hudlaa yariad … Ul hodloh company-d ajillad ch 7 bair avah mongo 10 jiliin dotor tsugluuldag bol USA-d bgaa buh gadaaduud yalanguya mongotei CHINA -nuud bugdiig ni hudaldaad avsan bgaa…. Ondor hogjiltei ornii tatvar, undsen horongiin business gadnii hund tiim amarhan ogoojoo ogchih hyalbar zuil bisheee.. Mongoloos hulgailsan mongo l bgaa…
    Ul hodloh company -d ajillaad sain avlaa geed bodohod 7000 USD -s hetrehgui … Za buur jildee 4 udaa bonus avaad ch hudlaa … Bitgii ulger yari !!!

  • Зочин (September 30, 2015 10:20:50 am )

    Энэ хүний хэлж ярих нь цэгцтэй, ухаантай ,хариуцлагатай,залуу үед сургамж болохоор юмаа муулаад байгаа нөхдүүд жаахан юм уншиж бай ,хүн өөрийн гэсэн үзэл бодолтой байх хэрэгтэй би дэмжиж байна мундаг хүн шүү

  • зочин (September 30, 2015 11:39:04 am )

    С БАЯР ЭЛБЭГДОРЖ ЭНХБАЯР 2-ДЭРГЭД ЭР ХҮН БАЙХГҮЙ ЮУ

  • зочин (September 30, 2015 12:58:25 pm )

    С.Баяр улс торчийн хувьд зангарагтай алив зуйлд нухацтай хандаж байдаг. Улс орон эдийн засгийг сайжируулахад туршлагатай уунд эргэлзэх хун байхгуй. Харин тэр их монготэй иргэн Даваааням хаанаас тийм их хоронготэй болсон болохыг жаахан ухаан уужим бодоход Ногоо их бага хувьчлал ногоо муу хэлдэг соц нийгэмийн хоронгийг хувилагасан байна уу угуй юу гэдгийг узмээр байсан юм. С.Баяр Еронхий Сайд асан Танаас Оюутолгой урсгал зардал, ил уурхайн хоронго оруулалтаас хэтэрсэн тэр их монгоний тухай Таны хэлсэн паблик компани тайлбар огохгуй байна. Тэхэд ногоо хувь нийлуулэгч чинь огт дугуй байгаад л Та ард олон бидэнд нэг тайлбарлаач. Ногоо гаргаж байгаа центыг хянадаг хумуус чинь Манай улсыг молжиж байгаа болохоор дуугай байна уу? Тэгвэл ногоо гэрээ чинь маш ашиггуй юм уу? Та буруу яриад байна уу? Цаад паблик компани, тууний хувь нийлуулэгч нар чинь жижиг улс гэж ялгаварлаад байна уу? Тэгээд Торийн томчууд улсынхаа хилээр баялагаа гаргахаа зогсоож чадахгуй байх юм. Ард олон Бид ойлгохгуй болохоороо улсаа сайхан болгохоор итгэл авч орвол орсон шиг ордог гарвал гарсан шиг гардаг Танаас хариу хусч ъхардаж байгаа юм аа уучилана байх гэж найдаж байна.

  • Anonymous (September 30, 2015 2:11:54 pm )

    Одоо ч хүнд байтугай өөртөө ч итгэхэд хэцүү болсон цаг. Юу ч гэж ярисан чамд итгэхгүй Баяр минь. Мөнгө идээгүй авилга аваагүй гэж худлаа хэлээд хэрэггүй ээ. Ядаж л нэг байр авах нь авсаан гэж хэлээд явж бай. Бусад хүмүүсээ адаглаад байртай болгоэ үз….

  • Anonymous (September 30, 2015 3:37:25 pm )

    Elidorjin hamsaatan yu ch gej argalj chadna Enhbayar l 16-n ond erunhiilugch bolj chadval elidorj bayar hoerin hulgailsan hurungiig il gargaj chadna uur hun bol chadahgui

  • Зочин (September 30, 2015 3:48:22 pm )

    Мундаг ярилцлага болсон байна. Ухаанд нь ухна уначихаагүй л бол ямар юмны мөнгө хаанаас идэх ч билээ дээ. Монголчууд арай жаахан ухаантай боловсролтой зөв хүмүүсээ адалдаг байдал газар авч дууслаа. Уянга бол үндэсний боловсон хүчнийг хөнөөж суудаг шар шулам чөтгөр шүү дээ.Багабанди, Энхбаяр гээд л арай дөнгүүр улстөрчдийг шар шуламас л гутаах гэж үзэж байлаа ш дээ. Дэндэнэ дэндэнэ гэхэд арай дэндүү байгаа шүү Унга гуай

  • Davaa Dalai (September 30, 2015 4:28:51 pm )

    Bayariin yarisan yumnaas neg zuil l unen bAilaa odoo mongold shine uls turchid tsusaa selbeh ni zov gedgiig hedii ih idej uusan ch ingej helsen judagtai yum shuu busad ni bol bid l baihgui bol uls tur muhnu gej hutsdag bizdee shuud l yoronhilogchiin zasaglaltai bolchuul heruul uruil heel hahuuli neg tiish shiidegdej mongol tumnii yas amrana

  • x (September 30, 2015 5:16:01 pm )

    burhan chamag tseerlvvleh bii daravch daldain. bulavch buldain gedeg baih aa arhichin min…

  • зочин (September 30, 2015 8:33:34 pm )

    Манайхан ч ёстой л үхэр юм аа энэ мэтийн хүмүүсд дахин дахин Хууртагдаад энэ Баяр өндөр боловсрол энэтртэй ч гэсэн эх оронч сэтгэл байхгүй хүн юмшиг.Ийм хүмүүс байснаас байхгүй нь дээр байхгүй болохдоо бүүр үхэж байхгүй болсон нь дээр

  • Зочин (October 01, 2015 7:19:22 am )

    Олон газраас мөнгө хуссан ганц оюу толгой ч биш хэмжээгээ бодоод ажилаа өгөөд нам гүн болсон түүнийг Элбэгдорж Бат Үүл нь хамгаалаад байгаа болохоос

  • үнэнч (October 01, 2015 8:44:33 am )

    илүү гоё ярьвал яасан

  • Anonymous (October 01, 2015 10:22:26 am )

    Ззз

  • Anonymous (October 01, 2015 10:24:02 am )

    Саяхан 18 нас хүрсэн охин нь 7 хаус эзэмштлээ баяжсан аргаасаа зааж өгдөггүй вм байх даа

  • зоригт (October 01, 2015 10:55:13 am )

    Жинхэнэ ясны улс төрч.худраггүй .итгэл найдваргүй нөхөдтэй хамтарч засаг байгуулсан нь түүний алдаа болсон байхаа. тэдэнд улс төрийн соел хэзээч байгаагүй соелтой болгох, улс төрийн зөв жишиг хандлага тогтоох гээд ч тэд ойлгохгүй байсан юм

    • отгоо (October 24, 2015 7:48:43 pm )

      hamgin adgin nowsh hudalch hulgaich urwagch

  • Юм авсан нь бол үнэн байх өө. Авангуутаа цадаад алга болоо биз дээ. (October 01, 2015 1:10:00 pm )

    Саяхан 18 нас хүрсэн охин нь 7 хаус эзэмштлээ баяжсан аргаасаа зааж өгдөггүй вм байх даа

  • bold (October 01, 2015 2:05:40 pm )

    мундаг улс төрч шүү. энэ хүний үед монгол өнөөдрийнх шиг байгаагүй ээ. эрүүл энхийг хүсье.

  • Zochin (October 01, 2015 2:17:29 pm )

    MOngol turiin tom alban tushaaliig ue ulamjluulj bgaa um shig heneg ch gui bayan hund uguud uuruu haruytslagas zugtaasan hun.2008 onii 7-1 nii asuudald orooltsohguin tuld hamtarsan zasag baiguulj hamtarch husaad haruytsalgaas zugtasan hamgin zalitai hun.Yabj yabj Enhbayr harin baga idsen bhaaoo

  • Zochin (October 01, 2015 2:40:55 pm )

    Hamgin saihan yaridag hun hamgiin uudgui hun bh um.Uuriiguu uud ni tatchihad zutgasan hun.2008 onii 7 sariin 1 nii uil yabdald elbegdorj ta 2 hamgin ih buruutai,Ard tumnii umnu garch ireh zurhgui aimhai hulchgar chamas bolj Mongol ulsiin neg ueiin tuuh shataj ugui bolson ,mash ih hurungu,hunii ami nas uregdsen.Utsan chinee ulaan amia hoohiolj bhiin orond olnii umnu garch irj taibhsiruulsan bol tiim aimshigtai uil yabdal bolohgui baisan.Adag suuld ni Enhbayrig heregt tulheh gesen uudgui muu 2 charalbaa.hunii sn taliig yarij chaddagui ,”enhbayr nom unshdag hun” gej absan. .Enhbayr chamaig uud ni tataj yabsan udaatai.Hajuud suuj tsagiig anaj baisan uudgui muu umhii huren

  • ZOCHIN (October 01, 2015 3:18:41 pm )

    HUMSAA MASH SAIN NUUJ CHADDAG GAIHALTAI HUN.BAS JUJIGCHIN.NAMIIN BAIRAA SHATAAGAAD HUDLAA ZALBIRCH BAISAN N,OVCHIN HELEED IRDEGGUI HIISEED IRDEG YUM BNA HEMEEN IH HURLIIN INDER DEER JUJIGLEJ BSNIIG ARD TUMEN SANAJ L BGA SHUU.BAYARIIN JINHENE ORIG DUR N NEG L UDAA TALBAI DEER SOGTUU GARCH ; MONGOLCHUUDAA 10 TSAGAAN BUYNIIHAA ZAMAAR ORLOO GEJ SOGTUURAN HELJ BSAN.ENE JINHENE DUR TORH N.HUMSAA NUUSAN HULGAICH.

  • damba (October 01, 2015 4:50:57 pm )

    ot geree mongold ashigtai biluu

  • ulzii (October 02, 2015 11:47:44 am )

    Mundag uls torch hun daanch arai l ert uls toroos holdoj bn. Joohon udaan bgd eh ornoo hol dr ni bat zogsoochihood setgel amar suuh bsn yumdaa.

  • Anonymous (October 03, 2015 12:18:47 pm )

    ШҮҮХ ШҮҮЖ НЭГ ТИЙШ НЬ БОЛГООЧ ХААНААС ХЭРХЭН ХӨРӨНГӨЖСӨН ГЭДГИЙГ ТОГТООГООЧ

  • Anonymous (October 04, 2015 12:54:48 am )

    Би Оюутолгойн төслөөс мөнгө хусах дайны ухаан сийлсэн хүн
    Олсон мөнгөө ил, задгай долоон байр болгоод сууж байна

  • Ц.Со.Б. (October 05, 2015 1:39:46 pm )

    Ганц хүнийг боорлож байхаар, монголчуудаа шудрага үнэнийг олж, эх орноо хөгжүүлэх гарцыг эрдэмтэн судлаачдаараа хийлгэж, нийтэд дэлгэж, үр хүүхэд залуучуудаа соён гэгээрүүлж, зөв хүмүүжилтэй болгон өсгөх, боловсролын салбарт нэг стандарт тогтооё. Кембридж, орос, хятад, англи хэлний сургууль гэж туйлшрахгүйгээр, нэг стандарттай монгол хэлээ зааж 5-6 ангиас л гадаад хэл заадаг болох хэрэгтэй. 70-80-аад оны бид тэгж л хүмүүжсэн шүү дээ.

  • Anonymous (October 05, 2015 2:07:32 pm )

    Худалч, хулгайч, бас 5 залуугийн амь, буудуулсан 10 залуугийн зовлон

  • unen (October 05, 2015 3:56:46 pm )

    Neg ix shudraga xun bolj yaj ingej xudlaa xelj chadaj bainaa Naiz oxin 2 genet l ul xedlexxerengeny business xiisen um baixdaa Teroxin xezee naiztai ni xamt business xiixeer shiidsen um bolovoo Naiz ni Petrovis yn orlogh zaxiral end baidag xun yaxaaraa xaa baisan Americt ul xedlexxerengeny business xiideg bnaa Xudlaa zuiliig myangayarixaar unen boldog gesen

  • zochin (October 06, 2015 12:50:08 pm )

    mundag hvn de

  • Нацагдорж (October 06, 2015 1:59:21 pm )

    Оюутолгойн эздээс илээр мөнгө авахгүй байх ухаан С. Баяр байтугай энгийн хулгайчад байлгүй яахав. АНУ-ын иргэн Б. Нандингийнхаа, мөн найз Даваанямынхаа нэрээр юм авснаа бараг хэлчихсэн байна. АНУ-д 10 гаруйхан жил бизнес эрхлээд ийм хөрөнгөтэй болсон гэдэгт хэн итгэх вэ. АНУ чинь Монгол биш. Дор хаяж зуун жил болж байж бизнесийн амжилтанд хүрдэг газар биз дээ.
    Нөгөө нэг зүйл бол гадаадын компаниуд тэр дундаа Оюутолгойн мөнгөний гүйлгээг дэлхий харж байдаг, хэнд ч нэг цент авилгад өгч чадахгүй гэжээ. Ёстой тархи сайхан угаах үг байна. Компаниудын авилга өгөх арга маш нарийн болсон гэдгийг бараг хүн бүхэн мэднэ. Жишээ нь энгийн нэг хэлбэр нь хүүхдүүдээс чинь үл хөдлөх хөрөнгө байшин барилга өөр компаниар дамжуулан өндөр үнээр худалдан авах явдал

  • ХТҮЦ (October 06, 2015 5:43:44 pm )

    С.Баяр танд эрүүл энхийг хүсье. Сайхан хүн шүү. Сэтгүүлч Ганчимэг нэг ярилцлагадаа С.Баярын үг нь хэзээд бэлэн үйлдэл ил тод байдаг гэсэн байдаг. Үнэхээр мундаг боловсрол ,суурь хүмүүжилтэй хүн шүү. Одоогийн энэ улс төрчид Баяр гуай шиг өөрийн гэсэн зарчимтай болоосой. Одоогийн залуус энэ хүнээс их юм сурах хэрэгтэй дээ. Монголын төрд энэ хүний мэдлэг оюун их хэрэгтэй байсан юм даа. Олон ярилцлагыг нь уншиж байсан. Ухаантай хүн шүү

    • Anonymous (October 07, 2015 9:10:29 am )

      tiim shuu mundag uls torch

  • Зайлуул (October 06, 2015 5:48:50 pm )

    Нацагдорж яг өөрийнхөө хэмжээнд бодож сэтгэж байна . Хөөрхий дөө өөрөө л тэгэх юм байх даа. Танай хүүд өвлийн идэш Балганаас худалдаад аваад өгье. Балган луу мөнгийг нь дансаар нь хийе гээд л …… ККККК

  • awilagach s bayar (October 07, 2015 12:56:16 am )

    ter ih mongo haanaas garaad irchihwee hen ch bi awaagui l gene haraat bus tor ne garch ireh tsagt shalgah l bhadaa amidral bainga l oorchlogddog shig tor bas oor boloh tsag irnee

  • Anonymous (October 07, 2015 5:41:38 am )

    Цаг уеэсээ туруулээд терсен хун. Харамсалтай нь манай нийгэм ийм хумуусийг хулээж авах чадвар алга даа

  • ZochinZochin (October 07, 2015 8:32:53 am )

    Sonirholtoi yariltslaga bolje. Ug n muugui uls torch. Daan ch ih ert uls toroos yavchihlaa.

  • jinhen mongol (October 07, 2015 10:54:42 am )

    alandaa chamaig mongoloor ih togloj baina shuu,

  • zogii. (October 07, 2015 6:40:33 pm )

    pod hiisen peedger yariatai hyn shyy.er ni ih tsegtstei hyn.

  • иргэн (October 07, 2015 9:52:50 pm )

    худалч хулгайч егзөр өвгөн би лав өгсөн ярилцлагнд нь хэзээ ч итгэхгүй одоо тэгээд 500
    долроор авсан байшингаа 5000 доолроор эргүүлж зараад байдаг гэсэн үг үү битгий үлгэр ярь хөх инээд хүрчихлээ манайхаан гоё боловсон хариултын цаана жинхэнэ хүний үнэргүй хүмүүн нуугдаж байдаг юм шт

  • mm (October 08, 2015 3:55:23 pm )

    улстөрийг жорлон болгоход том хувь оруулсан

  • urgen (October 08, 2015 10:00:33 pm )

    sain uls turch shuu ardiin namdaa zuvulguu uguush uuriig chini hoolond hurgej ner turiig chini undurt urgusun nam shuu

  • Anonymous (October 09, 2015 12:03:58 pm )

    Ene balai uls turd surjignej orj ireed chadahaa baihaaraa hayaad zugtdag mal shuudee

  • zochin (October 09, 2015 12:55:57 pm )

    yariltslagand hariult uguh beltgelee dutuu hangaj dee.

  • gh (October 09, 2015 1:05:25 pm )

    гарцаагүй хулгайч. алуурчин аймхай гөлөг

  • Шудрага (October 09, 2015 1:05:42 pm )

    Өнөөгийн Монголд энэ хүний энд хүрэх улс төрч тэр бүр гарч ирэхгүй байна шүү дээ. Ямар ч аргаар хамаагүй хүний нэр төр, ажил үйлс, ар гэрийг нь муулж, гүтгэж кайф авдаг улс төр, эдийн засгийн ямар ч мэдлэг боловсролгүй өөрийн ухаангүй хүний гар хөл, хэл ам болж явдаг хүмүүс ичиж үхээсэй. Та нар хэзээ нэг цагт хийсэн үйлийнхээ үрийг амсах болно. Ямар үйл хийнэ түүнийхээ үрийг амсдаг нь хүмүүний ёс. Баяр таныг хүндэтгэж явдаг шүү. Танд аз жаргал сайн сайхныг хүсье.

  • зочин (October 09, 2015 1:18:37 pm )

    энэ муу дурак нээрээ л ЭНХИЙН ЦАГААН ТАГТАА болоод байгаараа зүгээр , юу ч гэж гоё ярьсан чи аль хэдийн ард түмний дайсан болсон гэдгээ мэдэхгүй яваа юм биш биз дээ Ард түмэн биш юмаа гэхэд БУРХАН ЧАМАЙГ ГЭСГЭЭНЭ гэсгээх гэсгээх дээ чамайг хамгийн хатуу чанга харгис гэсгээнэ яагаад вэ гэвэл чи ард олныхоо итгэл сэтгэлээр дэндүү тоглосон

  • juko (October 09, 2015 2:03:54 pm )

    aldart luibarchin odoo hyrtel ard tymniig xuurch chadna gej bodood baigaa yum baixdaa

  • mongol hun (October 09, 2015 2:42:01 pm )

    ene met hugiin hogiin amitad zugeer l yvaad bh yum uls maani hen negen togloj boldog ard tumen maani yu baigaagaa hamuulaad haraagui sonsoogui met suuj chaddag ni gaihaltai yum shuu. iim bolomj hangalttai bgaa uchraas bayr metiin humuus tuilj birdiin deed bird bolj bna hun idej uuj luivardsaaraa huvirch bird boldog bol bayr uzeeriin muuhai bird baihaar odoo ch ylgaagui dee

  • zochin (October 09, 2015 2:49:55 pm )

    IL ZADGAI BISHEE ANU-D SHUUDEE MONGOLCHUUDIG MEDNE GEJ BODOOGUI TE TA

  • setgel (October 09, 2015 3:17:39 pm )

    BAYRIIG UMUURCH BICHEED BAIGAA HUMUUS BAS L HUVI HURTCHIHSEN UMNUUD BGAA BIZ

  • Тод зочин (October 09, 2015 3:36:24 pm )

    Баяр мөнгө аваад л найз, охин хоёроороо дамжуулаад л банйа гэнээ. Ямар чгэнэн юм?
    Давааням чинь Петровис-ын гол хувьцаа эзэмшигч шүү дээ. Түүнд 8 сая доллар юу ч биш байхаа. Кккк
    Хүнийг гүтгэх гэдэг өөрөө гэмт хэрэг байх шүү!!!!

  • зочин (October 09, 2015 4:01:10 pm )

    баяр бол монголын энэ цаг үедээ ховорхон чадвартай улс төрч. амьдралд нь сайн сайхныг хүсье.

  • зочин (October 09, 2015 4:21:03 pm )

    Баярын яриа ярилцлагыг үзэх дуртай.Их ухаантай хүн.Шалдир булидар юм яриад л ард иргэдэдээ хайртай дүр эсгээд явдаг зарим төрийн өндөрлөгүүдийн хажууд төрийн хүний гэдэг нь ялгарч байдаг.

  • NOVSHIIG SHOROND HIIGEECH (October 09, 2015 4:52:07 pm )

    UL HUDLUH HURUNGIIN BIZNESIIG AMERIKT HOOSON OYUTAN EHLEED 10 JILIIN DOTOR OLON SAYAAR UNELEGDEH HAUSUUDIIG HED HEDEER NI AVAH, TEGEHDEE BELEN MUNGUUR AVAAD ZARAAD BAIH HEMJEEND OCHIH UU. TEGVEL AMERIKCHUUD UURSDUU OLON SAYA DOLLARIIN HED HEDEN HAUSTAI BOLOOD UUR AJIL HIIHGUI BIZ DEE. HENII MUNGU UGAAGDSAN NI OILGOMJTOI SHDEE. ARD TUMEN TENNEG GEED BODCHIJ ENE UVGUN

  • Doromjluulj bnaa (October 09, 2015 6:59:09 pm )

    Bayar ard tumnee basamjlan doromjilj bnaa

  • zochin (October 09, 2015 7:20:52 pm )

    huuliin zuvluh ch biluu agentliin darga ch biluu prokuroroos avlilga avaad huugdsun altanbaatar geree usa-ruu zugtaad bsan odoo yu ch boloogui yum shig MGL-d irchihsen gaviya baiguulsan amitan shig l yavj blee kkkkkkkkkkkkkkk

  • mongolhvv (October 09, 2015 7:25:43 pm )

    jinheni nobshiin arhichin luibarchin daa, bair absan zarsan ni batlagdsan daa ene nobshid tiim ih mongo haan baiham dee ugaasai hahuuli absan vnen yum chin dee

  • С.Баяр (October 09, 2015 7:40:29 pm )

    Сонгуулиар үл биелэх худал амлалтаар түмэн олоныг хуурч Монголын э/з-гийг сүйрүүлсэн у/т-ийн луйварчин хүн шүү.37оны хэлмэгдүүлэлтийг энэ этгээд л 2008 онд давтсан юм. Цаашид у/т-д бүү үзэгдсүгэй.

  • иргэн (October 09, 2015 9:02:59 pm )

    юу хийснээ наад хүн чинь мэдэхийн сайн мэдэж байгаа цөөвөр

  • nmbhu,lkj (October 09, 2015 9:35:33 pm )

    Tegvel Amerikd olon jil ajillaj baigaa olon myangan mongolchuud yagaad 9 baitugai 1 ch housgui, tureesiin bairand uilee uzej yavaa yum bol

  • Бат (October 09, 2015 9:48:45 pm )

    Баяр бол миний vеийнхний шилдэгvvдийн нэг нь аргагvй мен! Ийм хvмvvсийг бий болгодог цаг vед амьдрах аз тохиосонд би баяртай байдаг!

  • zo (October 09, 2015 9:57:27 pm )

    ehneree hairlaagui amitan eh ornoo bol zarnaaa zarnaa

  • Oyun (October 09, 2015 10:04:47 pm )

    Yag vnen helj yundaa gunihav ain ungursun horvoo idsen ym chin yeiin yed chin shingeh boltugai gej haraaya

  • Автобус (October 09, 2015 10:27:49 pm )

    Нэр хүнд эрүүл мэндээ хүн шиг авч явж чадаагүй дурак

  • zochin (October 09, 2015 11:14:54 pm )

    batboldiin gar hul hunii garaar mogoi barigch udahgui amerikiin irgen bloh bh da ene ued chi lai bolloo daraa n ach zee chini ireed dahiad gai bloh viidee ter chigtee zailaasaa guya chamaas novshoo

  • Zochon (October 10, 2015 1:20:58 am )

    Bayr,Elbegdorj 2 bol Enhbayrin hajuud jinheneesee 100 dahin iluu tom hulgailsan.Enhbayr bolohooroo shorond ordog,1000 dahin iluu tom husaj hulgailsan ni bolohooroo barag l baatar boloh ni ee.Nugel chini nudeeree garah vii,ard tumnii zovlongooor tsadah uu?

  • bataa (October 10, 2015 1:30:15 am )

    hogshirch yheh gej baij saihan etseg ehiin neriig gutaasan lalaryn har arhichin avgaichin.er ni ene har tsaraitai novshnuud er ni gadnaa ch har dotroo ch har baih umaa.zygeer vhi uadahgyi ynend gyitsegdene.ichihgyi hudlaa yarina gej harin bodoogyi shyy.hulan harin uhaantai hyyhen um daa.chamtai niilj udam ugsaagaa doromjloogyi.omsohch huvtsasgyi neg um l bsn sh te chi Bayaraa zailuul.shorongiin hadaas bolno doo chi

  • Anonymous (October 10, 2015 1:33:45 am )

    Баярын байшингууд Баярцогтын офшор данс бол яг vнэндээ адилхан МОНГОЛЫГ ХУДАЛДАЖ олсон менгенvvд одоогоор эдний хамсаатан ЭЛБЭГДОРЖ шvvх АТГ толгойлж байгаа болохоор эд нар ялгvй цэвэрхэн vлдээд байгаан нэгэн цагт эд нар дээрээс буувал хулгайлж луйвардаж авсныхаа ялыг vvрнээ та нар нэг муу жаахан охин найзтайгаа нийлээд vл хедлехийн наймаа 10 жил хийгээд ингээд баяжчихна гэвэл энэн шиг зvvд байхгvй АМЕРИКТ амьдарч байгаа захын монголоос асуу ийм боломж байгаа юу гэдгийг муу новшийн БАЯР ямар юмных нь зангарагтай улс терч гэж авилга луйвараар херенгежеед тэрнийгээ идээд АМЕРИКТ хэвтэж байгаа биз дээ ЭЛБЭГДОРЖ БАЯРЦОГТ САЙХАНБИЛЭГ бvгд л дээрээс буухаараа эхнэрээ солиод хулгайлж луйвардсан менгее идээд гадаадад гарцгаана та нар харж л байгаарай

  • Зочин od (October 10, 2015 11:41:50 am )

    ene hun sain luibarshin bainaa.

  • zzochinochin (October 10, 2015 12:51:05 pm )

    za yahab de idsen uguig ni notloh bailgui de

  • ouynaa (October 10, 2015 1:51:20 pm )

    С.Баярд өссөн орчин,эцэг эхийн хүмүүжил нөлөөлдөг байхаа.Ярилцлага болгон дээр маш их ухаалаг залуучууд сонсож үлгэр дууриалал авч баймаар юм ярьдаг.Хөгшин би хүртэл ярисан зүйлээс нь суралцах өөртөө тусгаж авах дуртай.Хүнд их ухаарал хайралдаг мундаг хүн.Гэр бүл,үр хүүхэд,ач зээ нарт нь эрүүл энхийг хүсье.МАН хэзээнээс боловсон хүчин сайтай,АН дэндүү боловсон хүчнээр ядуу шүү дээ.Одоо тавигдаж байгаа албан тушаалтангууд нь дандаа оройгоор,эчнээгээр хэзээ хойно сургууль төгссөн юмнууд.Бидний үед чадалтай нь шууд 10-р анги төгсөөд өөрийн толгойгоор гадаад дотоодын дээд сургуульд ордог байлаа.Тэр л хүмүүс одоогийн МАН-н гишүүд дэмжигчид шүү дээ.

  • ZALUU (October 10, 2015 3:04:19 pm )

    MUUU NOVSHNUUD OYUTOLGOIN GEREEG HIIGEED TA HED BAYJSAN BIZ DEE MUU BAAASNUUUUD HUDLAA SHAAGAD BHIIIN.

  • bayar (October 11, 2015 10:10:45 am )

    tsag ue gene ternees turuulj torson hun bol Zorig agsan l baisan,bayar zugeer yarvaisan elit tsarailsan arhichin shuu dee.

  • Anonymous (October 12, 2015 3:55:18 pm )

    Мөнгө идсэн бол ийм ухаангүй,тэнэг аргаар угаахгүй гэсэн санаа хэлжээ.Гэтэл үнэндээ Баяр өөрөө дутуу бодсонооос,буруу ажилласнаас ийм зүйл болчихоод,хүмүүсийг тэнэгтүүлэн,би идсэн мөнгөө ёстой чанд,олохооргүй нууж чадах байсан юм гээд яриад явж байдаг.. Иргэдээ мөн ч их басамжлах юм даа? Баярыг үнэлж болно,гэхдээ монголчуудаа басамжлаад явж байгаа хүнийг яаж хүндлэх юм бэ?

  • mongoliin shvvh (October 12, 2015 5:02:41 pm )

    chamaig mongold hiisen viliin vriig chin edelsenii daraa l nvd anindaa bayar bol bayartsogtoi adil nobsh shaar shvv ard tvmen vzen yadaj bna

  • aaaaaaaaaaaa (October 12, 2015 11:26:53 pm )

    LUIBARCHIN GEHED ARAI DENDNEE 18 TAI TERBUMTAN OHINTOI OOOO BOLIOSOI ENE HUDALDAGDSAN NOHOINOOS DOOR HUN HOGNUUD ICHEHEE CH YAJ MEDEHEB GEHDEE HUUHDIIN CHIN HOOLIIG HULGAILAAD BHAD MANGARTAAD BGAAD GUN EMGENEL ILERHIILE ARHICHIN BAYR UHEJ TAARAA 18TAI NI ALDAJ TAARAA ARD TUMEN HOHIRCH TAARAA 10 ZUUND HARAALGAJ TAARAA

  • aaaaaaa (October 12, 2015 11:27:30 pm )

    LUIBARCHIN GEHED ARAI DENDNEE 18 TAI TERBUMTAN OHINTOI OOOO BOLIOSOI ENE HUDALDAGDSAN NOHOINOOS DOOR HUN HOGNUUD ICHEHEE CH YAJ MEDEHEB GEHDEE HUUHDIIN CHIN HOOLIIG HULGAILAAD BHAD MANGARTAAD BGAAD GUN EMGENEL ILERHIILE ARHICHIN BAYR UHEJ TAARAA 18TAI NI ALDAJ TAARAA ARD TUMEN HOHIRCH TAARAA 10 ZUUND HARAALGAJ TAARAA

  • kkk (October 14, 2015 12:13:21 pm )

    mongoloo hudaldaj dampuuruulsan urvagch nugel nudeer garah bh oo

  • АРД (October 14, 2015 1:01:11 pm )

    шалиг новш чиний балаг их шүү газар даах уу

  • Зочин (October 14, 2015 2:00:40 pm )

    Одоогийн энэ улс төрчид Баяр гуай шиг өөрийн гэсэн зарчимтай болоосой. Одоогийн залуус энэ хүнээс их юм сурах хэрэгтэй дээ. Монголын төрд энэ хүний мэдлэг оюун их хэрэгтэй байсан юм даа. Олон ярилцлагыг нь уншиж байсан. Ухаантай хүн шүү

  • эн (October 15, 2015 2:34:32 pm )

    хятад орон шиг шууд цаазаар аваач. хууль хаан байна

  • zochin (October 15, 2015 7:32:53 pm )

    цөөвөрүүдийн дунд арай эрт төрсөн хүн энэ цаг бол муу хүмүүсийн цаг

  • davaa (October 16, 2015 11:02:47 am )

    yariltslagiig unshaad sain muu ene olon setgegdluudiig bichij ih l tooj baigaag uzehed Bayar uneheer huchirheg uls torch umaa. Ajil hiisen huniig ataarhagchid ni muulj demjigchid ni magtaj baidag amidarliin jam yumdaa hoorhii.
    sain uls torch.

  • иргэн (October 16, 2015 11:56:49 am )

    Сонгогдох санаатай юм биз дээ. Одоо ч больёо доо Баяраа

  • Зочин (October 18, 2015 7:28:20 pm )

    С.Баяр гуай шиг зангарагтай ,жудагтай улс төрч одоогийн монголын улс төрд дутагдаж байгаа шүү.

  • bold (October 19, 2015 12:22:18 pm )

    mun tegeed ugui um uu?

  • bulgan (October 19, 2015 1:01:10 pm )

    uuj idej tansaglaj bolno gagatshvv eh ornoo bvv mart

  • zochin (October 20, 2015 11:26:29 am )

    TA MUNGU HUSSANSHDEE

  • ИРГЭН (October 20, 2015 8:38:12 pm )

    ЭНЭ НӨХӨР ЮУ Я ГЭЖ ХЭЛЖ ЯАДНА. ГАГЦХҮҮ ҮНЭН ХЭЗЭЭ НЭГЭН ЦАГТ ИЛЭРНЭ. НАМАА БАЛАЛЧИХААД ХЭЭВ НЭГ ХУЦАЖ БАЙГАА БҮЗ. ИЙМ Л ЛУЙВАРЧИН ХҮН НЭГ Л ӨДӨР ҮНЭН ЦАРАЙ НЬ ИЛЭРНЭ ДЭЭ

  • zochin (October 22, 2015 8:55:00 am )

    Мөнгө идэж уусан бол адгийн тэнэг хүн ч байсан өөрийн нэрээр бизнес хийхгүй. Тэгэхээр но байгаа л гэсэн үг. Прокурор олж чадахгүй л дээ. Эсвэл амаа үдүүлсэн байх. Амьдралын өртөг өндөртэй тэр улсад ажил хийхгүй мөртөө ямар мөнгөөр энэ олон жил амьдраад байнаа.

  • Zochin (October 23, 2015 2:01:42 pm )

    МАН -С. С.БАЯР, АН-С АМАРЖАРГАЛ ХУВИИН ТОГЛОГЧИД . 1хүн хиисэн хэрэг илэрдэггүй гэдэг. Юмнуудаа Мэдэгдүүлэхгүй байна гэдэг авьяас гэхдээ баригдана даа гөлөг өө яалаа

  • zochin (October 23, 2015 8:55:42 pm )

    Luiwarchin min chi Mongoliin Ard Tumeniig iim baidald oruulaa bizdee! Ta nar nadad itge bi bol Bayar bna geed l buraa bizdee! ter laig Mongol Tumen ekhnees ni amsaj bna. Sokhtuu Arkhichin Bayar chamtai Mongolchuud Tootsoi bodokh odor oirkhon baigaa ter ued chi Uiliin Uree edlendee muu Lalariin Luiwarchin!!!!!!!

  • Anonymous (October 24, 2015 6:09:06 pm )

    Баяр бол яахаас ч сийхгүй аймаар нөхөрдөө. 7 сарын 1-ний хэргийн гол найруулагч бөгөөд гол дүрд нь өөрөө тоглож хэдэн жирийн монгол залуусын амиар тоглосон доо. Аймаар аймаар… Нэг их энхийн цагаан тагтаа бололтой л юм ярьсан байна. Хэрээ хэзээ ч яадаггүй билээдээ нэг үг байдагдаа…

  • отгоо (October 24, 2015 7:53:11 pm )

    ene ih hyamarlin ehlelig tawigch

  • otЗочин od (October 25, 2015 11:10:37 am )

    baliar luibarshin buu ireerei.

  • Би байна. (October 25, 2015 5:23:43 pm )

    Яадаг юм бэ? Нэг хүний амьдрал сайжраа л биз. Хамгийн гол нь С.Баяр гэдэг хүний хийж байсан эхлүүлсэн ажил уртхан хугацаандаа та бидэнд, улс оронд минь хэрэгтэй байсан юм.Даанч амьдрал, ажлын цагаа сольсон нь та бидний азгүйгийнх.

  • tenger (October 26, 2015 9:28:45 am )

    OYU TOLGOIGOOS AVAAGUI YUM BOL YAMAR MUNGUURUU TER OLON HAUSUUDIIG AVBAA?! SAYAHAN L GUDAMJ METERLESEN YUM BAISNIIG CHINE MEDEH HUN DENDUU OLON BII SHUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Anonymous (October 27, 2015 10:27:36 am )

    ODOO ENE NEG YALZARSAN MUUHAI HUDALCH ARHICHINGAAS IIM MET YARIA AVCH DURSAJ BAIHIIN HEREG ALGA. ADGIIIN MUUHAI LUIVARCHING MEDSEER BAIJ GMGUI TSAGAAN TAGTAA BOLGOH GEJ OROLDOOD HEREGGUI DEE. YOSTOI MUUHAI HUDLAA UHAANTAI TSARAI GARGAJ YAVDAG ADGIIN MUU HUURAMCH AMITAN GEDGIIG NI BUGD MEDEJ BAIHAD. HELEH CH MUU UG ALGA.

  • Зочин (October 28, 2015 10:51:40 pm )

    Энэ хун шиг асуудлыг шийдэж зорилгоо тодорхой тодорхойлсон засгийн тэргуун,кабенетээ удирдсан тэдэндээ хундлэгдсэн еронхий сайд хэд байсан бэ? Тэргуун шадар сайд нь байсан Н.Алтанхуяг эмчилгээнд явахад нь яаж харамсаж ярилцлага огч байсан ЭМ-ийн сайд Ламбаа нар юу ярьж байсан зэргийг дээрх сэтгэгдэл бичсэн олгойнууд мэдэх болов уу

  • Зочин (October 28, 2015 10:56:38 pm )

    Монголд одоо байгаа ганц лидер гэдгийг эруул ухаантай бугд хэлдэг юм. С.Баярт эруул энх,их амжилтыг хусье

  • БУХ МОНГОЛЧУУД (October 29, 2015 3:44:37 am )

    БУХ МОНГОЛЧУУД СЭТГЭЛ ЗУРХЭНДЭЭ ЭНЭ ОТ ТТ АНУ ХЯТАДАД ОГСОН АВИЛГАГЧЫГ НАС БАРЧИХСАН ГЭЭД ДОТОРОО БОДОХОД Л БАЯР БАЙТГАУЙ ЭДНЫЙ УДАМ НЬ ТЭР ЧИГЭЭРЭЭ УСТААД УР САД ХАМААТАНГУУД НЬТАМД ШУУД ЗОРЧДОГ!!! МАРГААШ 18.00 – Д УБ ЦАГААР ДОТОРОО БОДООРОЙ!!! БАЯРЫГ НАС БАРЧИХЛАА ГЭЭД БУГД ЗЭРЭГ!!!! ХУУРАЙ ХУУРАЙ!!! МОНГОЛ ТОР МАНДТУГАЙ!!! ЭЗЭН ЧИНГИС МИНЬ БАДАРТУГАЙ!!!

antalya rent a car