Автомашины улсын дугаарыг Зам тээврийн яамнаас олгодог болоод багагүй хугацаа өнгөрсөн. Гэтэл өнгөрсөн оны сүүлээс эхлэн дугааруудыг шинэчлэх тухай яриа олон нийтийн дунд тархсан ч одоохондоо ажил хэрэг болоогүй байгаа. Мэдээж хөрөнгө, мөнгөгүйдээ бус олны болон мэргэжилтнүүдийн эсэргүүцэлтэй тулгарсан болохоор ийн өнөөг хүртэл чимээ аниргүй байгаа хэрэг.
Тодруулбал “одоо мөрдөгдөж байгаа стандартын дагуу үйлдвэрлэсэн дугаар авч тээврийн хэрэгсэлдээ ашиглаж байхад дахин ингэж солих нь утгагүй, хөрөнгө зарлагадсан ажил” хэмээн шүүмжлэх болсон.
Үнэхээр ч иргэдийн дургүйцэн бухимдаж байгаачлан тээврийн хэрэгсэлийн дугаарыг шинэчлэх нь энэ төрлийн тоотой хэдхэн үйлдвэрийг ивээн тэтгэж, санхүүжүүлж байгаагаас өөрцгүй юм.
Өөрөөр хэлбэл манай улсад сая гаруй тээврийн хэрэгсэл бүртгэлтэй байдаг гэсэн судалгаа бий.
Гэтэл эдгээрт тавих техникийн шаардлага, хяналтаа чангатгаж чадахгүй байж, улсын дугаарыг нь өөрчлөх шаардлага, хэрэгцээ хэнд ч байхгүй гэдгийг албан тушаалтнууд байтугай айлын жаахан хүүхэд ч ойлгох энгийн асуудал. Тэр ч утгаараа улсын дугаарын стандартыг өөрчлөхөөр зүтгүүлж байгаа шалтгаанууд нь тун ч инээдтэй.
Одоогийн хэрэглэгдэж байгаа “2558 УНН” гэх мэтчилэн дөрвөн тоо, гурван үсэг бүхий улсын дугаарыг өөрчилж, “558 УНН” гэх маягаар гурван тоо, гурван үсэг болгох юм гэнэ. Үүнийгээ авто машинуудын дугаар давхацдаг учраас солих болсон хэмээн тайлбарлаж байгаа. Гэтэл албаны эх сурвалжууд зарим автомашины тоо нь давхацдагч үсэг буюу серийн дугаар нь давхацдаггүй гэж хэлж байсан.
Үнэхээр ч өдгөө ашиглаж буй тээврийн хэрэгсэлийн улсын дугаарт хэрэглэж байгаа дөрвөн тоо, гурван үсгээр зургаан сая кодыг давхардалгүйгээр хийх боломжтойг мэргэжилтнүүд нарийвчлан тооцоолж гаргасан байдаг.
Харин энэ талаар холбогдох албаны хүмүүсээс асуухад “улсын дугаарын нөөц дууссан бол энэ асуудлыг шинэчилж болно. Гэхдээ нөөц дуусаагүй тохиолдолд улсын дугаарыг солих шаардлагагүй” гэж хэлж байв.
Тэгвэл дараагийнх нь орон нутаг, нийслэлийг үсгээр ялгаж байгааг арилгах юм гэнэ. ГСА, ДГА гэх мэтчилэн дугаарыг нь хараад аль орон нутгийн харьяалалтай вэ гэдгийг нь мэддэг байсан бол шинэ стандартаар тийн таньж, мэдэх боломжгүй болно гэсэн үг.
Ийнхүү стандарт шинэчлэхгүй хэмээн гүрийсэн хүмүүс дээрхийн адил тайлбар тавин эсэргүүцсээр байгаа юм. Гэтэл хууль чангарах тусам хулгайчийн арга нарийсна гэгч болж эхлэв. Өөрөөр хэлбэл шинэ стандартаа олон улсын жишигт нийцүүлнэ, төр улсаа хүндэтгэх учиртай гэх утгатай тайлбаруудыг өгч байгаа юм.
Манай улс замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын Венийн конвенцэд 1998 онд элсэн орохдоо MGL гэсэн таних тэмдгийг хуулиар хэрэглэнэ хэмээн НҮБ-д бүртгүүлж, олон улсад ч зарласан. Гэтэл одоо улсын дугаар дээр MNG гэсэн таних тэмдэг байдаг гээд байгаа. Нэгэнт тийм стандарттай байсан юм бол анхнаасаа MNG гэдэг таних тэмдэг ашиглахгүй шүү гэдгийг дугаарын үйлдвэрийн “боссуудад” сануулах ёстой байсан баймаар.
Тэгтэл улсын дугаар дээр төрийн бэлгэ тэмдэг болсон соёмбо байгаа нь зохисгүй юм байна. Одоохон авч хаяна гэж сүржигнээд байгаа. Нэгэнт өмнө нь Үндсэн хуульд заачихсан байхад соёмбыг авч улсын дугаарт ашигласан байж одоо ниргэсэн хойно нь хашгирав гэгч болж авч “хаях” юм байна л даа.
Энэ мэтчилэн тайлбараар далайлгаж байгаад иргэдийн халаасыг ухаж, дугаарын стандартыг өөрчлөхөөр зүтгэж байгаа нь цаанаа бол хэдхэн бизнесмэний хэтэвчийг түнтийлгэх арга юм. Өөрөөр хэлбэл улсын хэмжээнд 10 хүрэхгүй тоотой байдаг улсын дугаарын үйлдвэрлэгчдэд зориулж шинэ стандарт гээчийг хэрэгжүүлэхээр зэхээд байна.
Гэхдээ үүнийг зөвхөн авто машин эзэмшигч иргэд эсэргүүцээд байгаа юм биш. Дугаарын шинэчлэлтэй холбоотой энэ удаагийн асуудал дэгдснээс болж Ерөнхий сайд Н.Алтанхуяг өөрийн биеэр Зам тээврийн яаманд очиж “бүтэхгүй асуудлын талаар ярилаа” гэж холбогдох мэргэжилтнүүдийг нь баахан зэмлэсэн тухай яамныхан жиг жуг хийсээр байна.
Тодруулбал тус яамны холбогдох албаны хүмүүс Ерөнхий сайдтай уулзахдаа “Одоо байгаа дугаарыг шахаад явахад 7-10 жилийн нөөц бий. Тиймээс шинэ сери дугаар болон бусад зүйлийг задлаж, өөрчлөх шаардлагагүй” гэж хэлсэн байдаг.
Тэгснээ ердөө л маргааш нь дугаарын стандарт өөрчлөх тухай асуудлыг ярьж өдгөө янз бүрийн шүүмжлэлийг олон нийтээс сонсоод байгаа.
Ийнхүү сайдуудын үг, олны эсэргүүцлийг үл тоон зүтгэсээр байгаа нь шинэ стандарт гэдгийгн ард нэлээд олон оронтой тоогоор яригдах мөнгөний үнэр гараад байгаа юм. Дугаар сольж шинэчлэхэд бохироор бодоход 12-13 тэрбум төгрөг төсөвлөгдөх юм билээ. Үүний 30 хувийг зарлагадаж, үлдсэн 70 хувь нь цэвэр ашиг болон хэн нэгний халаасанд орох юм.
Тиймээс л хэдэн нөхөр салбарын сайд болон холбогдох албаны хүмүүсийн толгойг 180 градусаар эргүүлж энэ ажлыг өөрсдийн талд шийдвэрлүүлэхээр улайрч байгааг яамны амтай болгон ярьдаг.
Олон олон бүтээн байгуулалтад мөнгө шаардлагатай байсаар атал энэ мэт дэмий зүйлд мөнгө зарцуулахаар ямар шаардлагатай байгааг тааж хэлэхэд хэцүү.
Уг нь одоо хэрэглэгдэж байгаа дөрвөн оронтой тоо, гурван үсэг бүхий тээврийн хэрэгслийн улсын дугаар нь хүмүүсийн нүдэнд дассан байдаг тул цагдаагийн байгууллагад гэмт хэрэг илрүүлэхэд нь дөхөмтэй байдаг тухай цагдаагийнхан ч өөрсдөө хэлж байгаа юм.
Ямартай ч бид дараагийн дугаартаа улсын дугаарын энэхүү шинэчлэлт хэн гэгч эрх мэдэлтэн Ч.Гансүх сайдаас далдуур их мөнгөний ашиг унагахаар улайран зүтгэж байгааг баримттайгаар хүргэх болно.
Үргэлжлэл бий…
Р.Саруул
Эх сурвалж:
Холбоотой мэдээ
-
ddd (February 27, 2014 9:54:28 am )
Ene butehgui eee.
-
ddd (February 27, 2014 10:00:19 am )
arai gui bailgui deee
-
Zochin (February 27, 2014 10:04:05 am )
Nyamaagiin enhbold
-
Zochin (February 27, 2014 10:05:17 am )
Duu ni hytaduudad joloonii unemleh gargaj bn gene lee
-
hhh (February 27, 2014 10:06:24 am )
huduunii mashin tegvel hotod orj ireed buun avaar gargah yum bna da
-
zochin (February 27, 2014 12:04:36 pm )
arail dendej bn ard tumnii tatavariin munguur ingej bolohgui shudee ene bol zugeer l mungu ideh arga
-
mongolhuu (February 27, 2014 4:23:12 pm )
7 terbumaar nomer solih tolgoi baival ,ene mopngoor 1 toroh emneleg barih tolgoi alga uu? hervee ene nomer iin biznes heregjvel ardchilsan nam ner hyndee aldah bolno doo
-
Лха (February 27, 2014 4:42:29 pm )
Ард түмнийг шулах мөлжих бас нэг ******хай ,заваан арга хэмжээ шүү дээ .
-
guest (February 27, 2014 4:59:41 pm )
ene asuudliig olon niitiin sanal asuulgaar shiideh heregtei. olon medej hvlen zuvshuuruhgvi!
-
zochin (February 27, 2014 6:19:02 pm )
zuv shu olon niitiin sanal asuulgaar shiid turiin tusheed nar odoo bur mashiinii dugaaraar mungu ideh sanaatai bh shivdee
-
zochingana (February 27, 2014 6:21:15 pm )
ter ih munguur buteen bguulalt hiivel ard tumend heregtei shudee darga nar min
-
ДДД (February 27, 2014 7:33:29 pm )
Дугаарын нөөц дуусна гэж яаж байхав дээ. Нэг сери гархад 0001-9999 хүртэлхи бүх дугаар бүрэн олгогддог ю******Олгогддог гээд бодвол УНА-УНЯ үсэг хооронд 350000 дугаар олгох боломжтой юм байна. Тэгвэл 3 үсэг 3 тоотой болчихвол үүнээс хамаагүй цөөн тоо гарна. Одоо ашиглагдаагүй буюу машинд зүүгээгүй дугаар хичнээн байгааг мэддэг хүн байна уу. Тэдгээрийг тооцоод нөхөөд гаргавал нилээн дугаар гарч ирнэ дээ. Дугаарыг солихоор хэн хожих нь тодорхой. Дугаарын үйлдвэрийн эзэдийн ашгаас хуваах гэж алаагү чонын арьс өвчиж байгаа хүмүүс төрийн томчууд дотор л байгаа нь хэнд ч ил шүү дээ.
-
kkk (February 28, 2014 9:25:08 am )
JARGAL ene ajil deer baigaa bol zaaval nootoi ter hun chini ene ajil deer uridan baisan bas halagdasan hun zaaval butsaad irdeg eu l bol doo
-
Mglk (February 28, 2014 10:38:43 am )
Харж л байх аас увайгуй луйвар чид юу ч хийхэд бэлэн
Хужаа хуучин ЗЦГ т байсан хужаа Жагаа гэгч ТВ ээр улайрсан худлаа юм яриад сууж байналээ Тэр луйварчины санаач**********р хийгдэж байгаа ээлжит луйвар байнадаа
14 Comments